To świadczeniobiorca wybiera w jaki sposób pieniądze wypłacane przez Zakład zostaną do niego przekazane. Może wskazać swój rachunek bankowy lub skorzystać z pośrednictwa poczty. Raz podjęta decyzja w momencie składania wniosku zawsze może ulec zmianie i warto wybrać najlepszą i najbezpieczniejszą formę otrzymywania należnych pieniędzy.
- Przelewy bankowe najczęściej wybierają osoby pobierające nauczycielskie świadczenia kompensacyjne, zasiłki i świadczenia przedemerytalne, a także emerytury pomostowe. Wskaźnik ubankowienia tych świadczeń waha się w naszym województwie od 92 do ponad 97 proc. Ponad 75 proc. emerytów, świadczenie ma przelewane na konto. Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku rodzicielskich świadczeń uzupełniających oraz świadczeń uzupełniających dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, które są wypłacane samodzielnie. Tu liczba przekazów bankowych jest niższa i stanowi odpowiednio 40 proc. i 33 proc. w skali wszystkich wypłacanych tego typu świadczeń – informuje Monika Kiełczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie łódzkim.
Nowi świadczeniobiorcy wybierają konto w banku
Preferencje naszych klientów wskazują na coraz częstszy wybór banku, a nie usług listonosza. Obecna sytuacja wywołana pandemią koronawirusa, a także obostrzenia związane z minimalizowaniem kontaktu fizycznego, mogą jeszcze bardziej sprzyjać temu zjawisku. Świadczy o tym chociażby fakt, że w województwie łódzkim 100 proc. nowo przyznanych nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych jest przekazywana na rachunek w banku. Wzrósł też poziom ubankowienia w przypadku nowo przyznanych rent rodzinnych, rent z tytułu niezdolności do pracy oraz emerytur.
- Jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie wypłacane przez łódzkie oddziały ZUS renty rodzinne, to na konto przelewanych jest 60 proc. tych świadczeń, ale jeśli spojrzymy na renty rodzinne nowo przyznane, to ten wskaźnik ubankowienia wynosi już 80 proc. Podobnie jest z rentami z tytułu niezdolności do pracy, gdzie obecnie 79 proc. klientów chce wypłaty na konto , czy emerytur. Jeśli weźmiemy pod uwagę nowe emerytury, to już 81 proc. emerytów woli je mieć na koncie – zauważa rzeczniczka.
Większość nowych klientów po zakończeniu aktywności zawodowej wskazuje konto do przekazywania świadczenia, na które wcześniej otrzymywali wynagrodzenie za pracę. Te osoby sprawnie radzą sobie z bezgotówkową formą płatności, doskonale orientują się w usługach bankowych i korzystając z nich przez wiele lat, zaufały takiej formie rozliczeń.
Mimo, że coraz więcej osób pobiera świadczenia na konto bankowe, nadal część klientów ZUS decyduje się na to, aby wypłaty otrzymywać w gotówce. Jak wskazują badania przeprowadzone przez Zakład, taka decyzja wynika w dużej mierze z braku wiedzy o tym, jak korzystać z rachunku bankowego, a szczególnie z bankowości elektronicznej. W związku z powyższym ruszyła kampania informacyjno-edukacyjna „Bezpiecznie, zdrowo, bezgotówkowo”. W ten sposób ZUS chce upowszechnić wśród seniorów wiedzę na temat korzyści, jakie daje konto w banku i jak bezpiecznie z niego korzystać.
Bezgotówkowa forma wypłaty świadczenia jest formą bezpieczniejszą z wielu względów. Bezpieczniej jest jeśli nie trzymamy gotówki w domu, zmniejszamy ryzyko przenoszenia wirusów szczególnie w okresie pandemii, opłacamy rachunki i robimy zakupy przez Internet, a przelew bankowy jest niezawodny – wskazuje dr Agnieszka Kaczmarek, naczelnik Wydziału Obsługi Klientów i Korespondencji w I oddziale ZUS w Łodzi.
Zawsze można zgłosić zmianę wypłaty świadczenia
Każdy klient samodzielnie wybiera formę comiesięcznego odbioru pieniędzy na etapie składania wniosku o konkretne świadczenie. Gdy dostaje z ZUS rentę czy emeryturę w gotówce, a zdecyduje się, na przekazywanie środków na konto, można to zrobić wypełniając „Wniosek o zmianę danych osoby zamieszkałej w Polsce” (formularz ZUS EZP). Można wypełnić go w domu i złożyć w najbliższej placówce albo wysłać pocztą. Można również dokonać takiej zmiany korzystając z Platformy Usług Elektronicznych ZUS.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.