Przypomnijmy, że Artur Gierula 18 października złożył skargę do Wojewody Łódzkiego na starostę kutnowskiego Krzysztofa Debicha. Skarga trafiła do wojewody 3 tygodnie po tym, jak Artur Gierula pożegnał się ze stanowiskiem członka zarządu powiatu. Została ona przekazana do Starostwa Powiatowego 27 października.
- Kluczowy problem jest taki, że aneks do arkusza Zespołu Szkół nr 1 im. Stanisława Staszica w Kutnie, podpisany już przez organ nadzoru pedagogicznego, czyli Kuratorium Oświaty w Łodzi, nie został podpisany przez starostę w wymaganym terminie - wyjaśnia Artur Gierula.
To jednak nie jedyne zarzuty skierowane w stronę włodarza powiatu. W skardze można było wyczytać:
- Istotnym kontekstem bezczynności i niedopełnienia obowiązków pozostaje fakt, że obie upoważnione osoby do podpisywania arkuszy i ich aneksów, tj. Artur Gierula – członek zarządu Powiatu Kutnowskiego oraz Jerzy Pawlak – dyrektor Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu, w wyniku działań starosty zostały odsunięte od wykonywania obowiązków służbowych w tym zakresie. Na wniosek starosty w dniu 27 września 2017 roku zostałem odwołany z funkcji członka zarządu Powiatu Kutnowskiego, a Jerzy Pawlak w dniu 29 września 2017 roku po rozmowie ze starostą Krzysztofem Debichem znalazł się na OIOM–ie. Konieczność podpisania do dnia 30 września aneksów nakłada na organ prowadzący ustawa prawo oświatowe – istotnym pozostaje fakt, że zostały one podpisane przez organ nadzoru pedagogicznego Kuratorium Oświaty w Łodzi i przekazane organowi prowadzącemu do ostatecznego podpisania. W opisanej sytuacji starosta Krzysztof Debich posiadał pełnię wiedzy, że jest jedyną osobą, która musi w określonym terminie podpisać aneksy. Nie uczynił tego do dnia dzisiejszego - czytamy.
Starostwo Powiatowe w Kutnie odpierało jednak zarzuty i informowało, że starosta miał podstawy do tego, aby aneksów nie podpisać. W wyniku dokonanej analizy arkuszy organizacyjnych i aneksów do arkuszy organizacji na rok szkolny 2017/2018 stwierdzono bowiem nieprawidłowości.
- W trzech szkołach brak jest jednej z wymaganych opinii zakładowych organizacji związkowych, o których mowa w rozporządzeniu z dnia 17 marca 2017 roku Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649). Mimo to, aneksy zostały zatwierdzone przez Organ Prowadzący i wdrożone do realizacji. A w jednej placówce z uwagi na brak opinii zakładowych organizacji związkowych, o których mowa w rozporządzeniu z dnia 17 marca 2017 roku Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649) nie zostały zatwierdzone przez Organ Prowadzący aneksy od numeru 3 do 8. Ponadto w ww. aneksach naruszono zapisy art. 35 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela dotyczące przydziału godzin ponadwymiarowych nauczycielom szkoły. W związku z powyższym do ww. placówki została skierowana kontrola - informował Jacek Saramonowicz, dyrektor Wydziału Zarządu, Rozwoju i Promocji Powiatu Starostwa Powiatowego w Kutnie.
Skarga trafiła do Komisji Rewizyjnej [w składzie: Marek Drabik - przewodniczący, Wojciech Mirosław Ziółkowski, Robert Fabijański, Konrad Kłopotowski, Zbigniew Filipiak - przyp. red.]. Ta uznała ją za bezzasadną z uwagi na to, że:
- Aneksy do arkusza organizacyjnego w Zespole Szkół nr 1 w Kutnie wpłynęły do Starostwa Powiatowego w Kutnie w dniach 11.09.2017 i 18.09.2017 r. Aneksy wbrew art. 110 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku - Prawo oświatowe, zostały opracowane przez dyrektora szkoły bez zasięgnięcia opinii zakładowych organizacji związkowych. Wówczas odpowiedzialnym za dalsze działanie związane z zatwierdzeniem arkusza organizacyjnego był sam skarżący - czytamy w uzasadnieniu wydanym przez Komisję Rewizyjną.
[Art. 110. ust. 2. Arkusz organizacji szkoły i przedszkola opracowuje dyrektor szkoły i przedszkola, uwzględniając przepisy wydane na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3, po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, zrzeszających nauczycieli.
Art. 110. ust. 5. W przypadku wprowadzenia do dnia 30 września zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły i przedszkola, ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio. - przyp. red.]
Dalej czytamy, że aneksy do arkusza zgodnie z postanowieniem art. 110 ust. 3 i 5 w/w ustawy zostały przekazane do Łódzkiego Kuratora Oświaty w celu zaopiniowania - ich przekazanie miało miejsce 19. września. Z kolei zaopiniowane dokumenty wróciły do starostwa 2 października, tj. nie tylko po dniu odwołania skarżącego, ale i po dniu 30 września 2017 r.
[Art. 110. ust. 3. 3. Arkusz organizacji szkoły i przedszkola zatwierdza organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny. - przyp. red.]
- Wobec okoliczności, iż zgodnie ze wzmiankowanym art. 110 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku - Prawo oświatowe, aneksy do arkusza organizacyjnego zatwierdza organ prowadzący, ale po uprzednim zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny (a takowe opinie - o czym mowa wyżej - wpłynęły w dniu 12 października 2017 r.), nie może być uznany za uzasadniony zarzut skarżącego, braku zatwierdzenia zmian do arkusza do dnia 30 września 2017 r. - czytamy w uzasadnieniu.
Kolejnym krokiem jest głosowanie radnych podczas najbliższej Sesji Rady Powiatu, która odbędzie się 20 grudnia.