Aż 94 tys. z 99 tys. wszystkich naruszeń zarejestrowanych przez system fotoradarowy CANARD Inspekcji Transportu Drogowego dotyczyło przekroczenia prędkości (w analogicznym okresie w 2019 roku 121 663 naruszeń - 118 597 przekroczeń prędkości). Ponadto fotoradary wychwyciły 4 134 przejazdów na czerwonym świetle (rok temu było to 3 066) - takie dane przekazała rzecznik GITD, Monika Niżniak.
Kierowcy przekraczali prędkość średnio o 23 km/h, ale rekordziści przekraczali ją ponad trzykrotnie. Na początku września fotoradar w Kleczanowie (województwo świętokrzyskie) zarejestrował pojazd, którego kierowca w obszarze zabudowanym miał na liczniku 177 km/h przy ograniczeniu prędkości do 50 km/h.
Inspekcja Transportu Drogowego nie zamierza pobłażać piratom drogowym. Wręcz przeciwnie. W najbliższych dniach ma dojść do podpisania umowy na zakup i wdrożenie 26 nowych stacjonarnych fotoradarów.
- To pierwszy etap rozbudowy systemu fotoradarowego. W dalszej kolejności ponad 250 dziś już funkcjonujących urządzeń zostanie wymienionych na nowe. Dzięki realizowanemu projektowi rozbudowy dofinansowanemu w 85 proc. z Unii Europejskiej również liczba miejsc objętych nadzorem zwiększy się o 100 - wyjaśnia M. Niżnik.
Jak dodaje rzecznik GITD, każde miejsce, które zostanie objęte kontrolą jest analizowane i oceniane pod kątem zasadności wykorzystania urządzeń. Urządzenia stawiane będą w najbardziej niebezpiecznych miejscach, tam gdzie dochodzi do tragicznych zdarzeń drogowych.
- W ramach rozbudowy systemu zakupionych zostanie również 39 nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, 30 urządzeń monitorujących wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle oraz 5, które zostaną ustawione przy przejazdach kolejowych - wylicza M. Niżnik.
Na chwilę obecną nie wiadomo, gdzie dokładnie pojawią się nowe fotoradary. Do tematu wrócimy.