Bezpieczeństwo w sieci
"A kto tu się podszywa" to nazwa kampanii prewencyjnej, która jest realizowana we współpracy Policji oraz PZU. Jej głównym celem jest zwiększenie świadomości na temat bezpieczeństwa w sieci.
Tematyka kampanii była również przedmiotem spotkania, które odbyło się w poniedziałek 2 grudnia 2024 roku w Centrum Seniora, zorganizowanego przez policjantkę z kutnowskiej komendy wśród mieszkańców.
Spotkanie rozpoczęło się od omówienia pojęcia cyberprzestępczości oraz celu kampanii prewencyjnej prowadzonej przez Policję i PZU. Policjantka poruszyła zagadnienia związane z bezpieczeństwem w internecie oraz przekazała istotne wskazówki, jak uniknąć stania się ofiarą oszustw online.
Uczestnicy mieli również okazję zapoznać się z metodami działania cyberprzestępców, a szczególną uwagę zwrócono na wzmożoną aktywność sprawców w okresie przedświątecznym.
czytaj także: reklama Drogowa bezczelność 30-latka. Wszystko wyszło na jaw, teraz stanie przed sądem
Co może być początkiem ataku?
Wiadomość e-mail, której rzekomym nadawcą jest np. firma kurierska.
Wiadomość SMS, której rzekomym nadawcą jest np. Twój bank.
Wiadomość na czacie w serwisie internetowym, grze albo aplikacji (np. randkowej).
Reklama internetowa, np. na portalu społecznościowym, która imituje prawdziwą reklamę lub wykorzystuje wizerunek znanego polityka albo dziennikarza.
Rozmowa telefoniczna, która może zostać nawiązana z dokładnie takiego numeru, jak numer infolinii Twojego banku.
Jak sobie z nimi radzić?
Jeśli dzwoni do Ciebie ktoś z banku, rozłącz się i sam zadzwoń na numer infolinii Twojego banku.
Zapytaj, czy faktycznie ktoś chciał się z Tobą skontaktować. Jeśli to był pracownik banku, infolinia przekaże Ci szczegóły sprawy. Cześciej jednak bank pogratuluje Ci czujności, bo połączenie nie pochodziło z banku, a od przestępców.
Pamiętaj, że pracownicy Banku nigdy nie poproszą Cię w rozmowie o kody autoryzacyjne, hasła, numery kart płatniczych albo wysokość salda ani nie każą Ci wykonać żadnej operacji finansowej.
Nie reaguj na wiadomosci e-mail lub SMS od banku, które proszą o to, abyś kliknął w link. Banki w oficjalnej komunikacji nigdy nie powinny o to prosić
Nie reaguj na wiadomosci dotyczące zatrzymania przesyłki ze względu na błędny adres. Jeśli otrzymasz wiadomość w sprawie problemów związanych z paczką, na którą czekasz, po prostu zadzwoń na infolinię firmy kurierskiej i wyjaśnij sprawę telefonicznie.
Przed kliknięciem w jakikolwiek link w wiadomości warto sprawdzić, dokąd on prowadzi.
Dokładnie zweryfikuj czy docelowa domena faktycznie jest powiązana z nadawcą wiadomości. Bądź wyczulony na sprytne literówki w domenach. Domeny PoziomkaBank.pl i PoziornkaBank.pl to nie to samo.
Dokładnie przyjrzyj się adresowi e-mail nadawcy.
Czy wiadomość na pewno pochodzi z domeny powiązanej z firmą?
Zwracaj uwagę na błędy językowe.
Chociaż znaczna część komunikacji ze strony atakujących zawiera błędy stylistyczne lub literówki, to niektórzy atakujący posługują sią idealnym językiem polskim. Zwracaj uwagę na błędy w treściach wiadomości, ale pamiętaj, że jeśli ich nie ma, to nie oznacza to, że wiadomość jest prawdziwa.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.