Reklama

Reklama

Live streaming, czyli produkcja telewizyjna w zaciszu czterech ścian

Opublikowano: pt, 24 sty 2020 09:04
Autor:

Live streaming, czyli produkcja telewizyjna w zaciszu czterech ścian - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wydarzenia Tworzysz autorskie treści wideo do sieci? Szukasz nowych możliwości na promocję swojej działalności? Widzisz jak znani twórcy YouTube, jak i popularni użytkownicy serwisu Instagram organizują na swoich kontach transmisje online. Chciałbyś iść za ich przykładem? Transmisje online w Internecie to niewątpliwie ten obszar wideo marketingu, który w ostatnich latach z każdym miesiącem zyskuje na popularności. Łatwość dostępu do technologii streamingu sprawia, że coraz więcej użytkowników sieci korzysta z tego rozwiązania do promocji swoich kanałów i kont serwisach społecznościowych. Jak zacząć transmitować na żywo? Czy można to robić bez angażowania dużych nakładów finansowych?

Reklama

Wybór platformy

Zasadniczo, zwykle nasz streaming chcemy prowadzić na platformie społecznościowej, w ramach której już działamy. Live streaming ma pomóc nam zwiększyć zasięg kanału, doprowadzić do bardziej bezpośrednich relacji / kontaktów z dotychczasowymi widzami albo zwyczajnie urozmaicić nasze produkcje poprzez wykorzystanie nowego formatu. Jeśli natomiast nie mamy doświadczenia z żadnym portalem społecznościowym, to do wyboru pozostaje nam przede wszystkim YouTube, Facebook, Instagram. Streaming za pośrednictwem każdego z nich odbywa się w ramach naszego konta. Innymi słowy, jeżeli mamy aktywną transmisję online, to nasi odbiorcy / widzowie mogą ją oglądać wchodząc na nasz kanał YouTube, lub profil w przypadku Instagrama lub Facebooka.

Co jest Ci potrzebne?

Tworząc domowe studio do live streamingu w wersji podstawowej przemyśleć musimy trzy kwestie – wideo, dźwięk i oświetlenie. Są to elementy, które decydują o jakości naszej transmisji, a przez to w obiegowej opinii uchodzą za absolutnie niezbędne.

Zaczynając od początku. Żadna transmisja nie odbędzie się bez urządzenia rejestrującego obraz wideo. Oczywiście może to być kamera Twojego komputera. Niestety możliwości takiej kamery są ograniczone, swój streaming możesz prowadzić jedynie siedząc przed ekranem swojego laptopa. W sieci nie brakuje jednak twórców, których format transmisji online sprowadza się do „pogawędki” sprzed ekranu monitora, rejestrując dźwięk przy użyciu mikrofonu z zestawu słuchawkowego. Jeśli taka forma streaming jest wystarczająca, a dodatkowo „broni się” on w sferze merytorycznej, to raczej żaden z widzów nie będzie mieć do Ciebie pretensji o brak jakości. Podobnie wygląda kwestia live streamingu rejestrowanego kamerą z telefonu komórkowego. Obecni producenci smartfonów kładą duży nacisk na ich możliwości fotograficzne. Dotyczy to także funkcjonalności w zakresie nagrywania wideo. Nawet przeciętne smartfony nagrywają dziś obraz w jakości HD, posiadają stabilizację obrazu i wiele funkcji przydatnych w nagrywaniu wideo. Tzw. flagowce zwykle mogą się pochwalić tym, że rejestrują obraz wideo w bardzo wysokiej jakości. Czy kamera mojego telefonu wystarczy do realizacji transmisji online. Odpowiadając na to pytanie warto wskazać przykład Łukasza Jakubiaka, który swój kanał na YouTube – 20m2 – nagrywał jeszcze do niedawna wykorzystując kamerę swojego Iphone.

Jeśli zatem mamy już wybrane „budżetowe” rozwiązanie w zakresie rejestracji obrazu wideo, to przejść musimy do kwestii rejestracji dźwięku. Musimy wiedzieć, że korzystając z mikrofonów wbudowanych w nasz laptop lub telefon będziemy zmagać się z duża ilością szumów, które będzie on rejestrował z otoczenia. Stąd zaleca się korzystanie z dodatkowych mikrofonów skierowanych wprost w osobę prezentera. Takim mikrofonem będzie np. mikrofon z naszego zestawu głośnikowego. Jeśli jednak nie chcemy mieć na transmisji słuchawek w uszach, to warto zaopatrzyć się w mały mikrofon krawatowy. Urządzenia te są wielkości monety 1 zł i można przypiąć je do krawatu, koszuli lub kołnierza. Są to mikrofony kierunkowe, które powinniśmy wycelować prosto w nasze usta. W ten sposób wyeliminujemy sporą część szumów otoczenia, które rejestrują mikrofony wbudowane. Ceny mikrofonów krawatowych rozpoczynają się od kwot rzędu 20 zł. Innym rozwiązaniem jest inwestycja w mikrofon kierunkowy, ich ceny zależą bezpośrednio od ich jakości. Zadowalający mikrofon kupimy już w kwocie 200-250 zł.

Ostatnią rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę jest oświetlenie. Światło ma decydujące znaczenie zarówno w fotografii jaki produkcji wideo. Nasze lampy sufitowe nie są w stanie równomiernie oświetlić naszej twarzy. Im więcej cienia na naszej twarzy tym gorzej postrzegać będą wideo nasi odbiorcy. Warto zatem zainwestować w dodatkowe źródło światła. Zacząć możemy od doświetlenia tylko i wyłącznie swojej osoby. W takim przypadku wystarczy jedna lampa. Koszt zakupu lampy światła ciągłego, emitującej światło o temperaturze barwowej 4000-4500 K, czyli temperaturze światła naturalnego, to około 250 zł.

Omówione powyżej elementy, to absolutne minimum sprzętu, jakie niezbędny jest przy realizacji transmisji online. Dobrze ustawione światło, kamera i mikrofon, mogą bardzo mocno poprawić jakość twojego sygnału wideo. Warto nawet na początku swojej drogi zainwestować kilkaset złotych w podstawowy sprzęt. Ta inwestycja z całą pewnością poprawi odbiór naszego streamingu w oczach naszych widzów.

Źródło: https://streamonline.pl/

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)