Dlaczego protestują?
Protest „Solidarności” odbędzie się 1 lipca o godz. 12.00. Jego celem ma być przystąpienie do negocjacji z Ministerstwem Edukacji odnośnie lepszych warunków pracy i wyższych płac polskich nauczycieli.
- Od dwóch lat nie przygotowano projektu systemu wynagradzania nauczycieli w powiązaniu ze średnią płacą w gospodarce narodowej. Zamiast tego, Ministerstwo Edukacji i Nauki w „Materiale do dyskusji w ramach prac zespołu do spraw statusu zawodowego nauczycieli” przedstawiło propozycję bardzo niekorzystnych dla nauczycieli zmian w oświacie – argumentują przedstawiciele „Solidarności” i przedstawiają własne propozycje.
Postulaty „Solidarności”
- Nie zgadzamy się na: zmianę wymiaru godzin dydaktycznych, zmniejszenie funduszu socjalnego, finansowanie podwyżek z nauczycielskich kieszeni, dodatkowe stopnie w awansie zawodowym oraz biurokrację kosztem czasu pracy z uczniami – opiniuje „Solidarność”.
Głównym punktem programu jest uzależnienie wynagrodzeń nauczycieli od przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
- Obecnie zatrudnieni nauczyciele w znakomitej większości posiadają ponad 20-letni staż pracy i oczekują, że podobnie jak inne grupy zawodowe i społeczne skorzystają ze wzrostu przeciętnego wynagrodzenia – mówią organizatorzy pikiety.
Oczekują również uregulowań prawnych upraszczających wszelkie obowiązki , które nie są konieczne do prawidłowego realizowania procesu nauczania i wychowywania. Niektóre czynności, takie jak drukowanie świadectw czy opracowywanie zestawień frekwencji, powinni wykonywać pracownicy administracji.
Z czego należy zrezygnować?
Na stronie internetowej Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” przedstawiono listę rzeczy, z których powinno się zrezygnować w szkołach w całej Polsce:
• plany i sprawozdania (wychowawcy klasy, biblioteki szkolnej, pedagoga, psychologa, logopedy, zespołów samokształceniowych nauczycieli, kółek zainteresowań, zespołów wyrównawczych itp.)
• arkusz oceny pracy własnej,
• diagnoza klasy na koniec półrocza lub roku szkolnego,
• sprawozdanie z realizacji podstawy programowej (karta monitoringu),
• ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna, w tym tworzenie ankiet,
• monitorowanie poziomu zadowolenia uczniów z prowadzonych zajęć,
• indywidualne programy edukacyjno–terapeutyczne (wystarczy orzeczenie lub opinia z zaleceniami),
• w awansie zawodowym - plan, opis i analiza.
Jakie będą skutki zorganizowanej pikiety dowiemy się już niedługo.