Podpisali patk. Będzie transportowa rewolucja w regionie?
W środę (9 kwietnia) podpisany został pakt kolejowy, czyli trójstronne porozumienie między Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego, Ministerstwem Infrastruktury i PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A.
Sygnatariusze dostrzegają potrzebę zwiększenia dostępności transportowej województwa łódzkiego, wzmocnienia wewnętrznej spójności regionu oraz wykorzystania jego centralnego położenia.
– Wspólnie z samorządem oraz PLK będziemy dążyć do zapewnienia synergii połączeń regionalnych oraz dalekobieżnych poprzez bilansowanie inwestycji o strategicznym znaczeniu dla krajowego ruchu kolejowego realizowanych obecnie w regionie – powiedział Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.
Stwierdził również, że poprawa dostępu do kolei i lepsze połączenia transportowe będą skutkować zmniejszeniem wykluczenia komunikacyjnego w regionie.
– Rozwój infrastruktury kolejowej w województwie łódzkim przyczyni się do lepszej integracji regionalnych połączeń, co umożliwi sprawniejsze i bardziej efektywne przewozy między miastami – podkreśla z kolei Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Marcin Mochocki, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji zapewnia, że strony wspólnie przeprowadzą analizy dotyczące poprawy przepustowości na kluczowych liniach, co przyczyni się do dalszego dynamicznego rozwoju infrastruktury kolejowej – powiedział dyrektor Mochocki.
Marszałek Skrzydlewska oznajmiła, że region łódzki stoi przed transportową rewolucją.
- Odpowiedzią na dynamiczne zmiany w Łódzkiem jest właśnie Pakt Kolejowy. To trójstronne zobowiązanie do wspólnej pracy na rzecz rozwoju sieci komunikacyjnej w województwie zapewni nam konkretny plan działania na najbliższe lata – powiedziała marszałek Województwa Łódzkiego.
Więcej pociągów i lepsze połączenia w woj. łódzkim. Zapowiadają wielką inwestycję w kolej
Nowe linie kolejowe połączą Bełchatów z Łodzią, Piotrków Trybunalski z Tomaszowem Mazowieckim, Wieluń z Chorzewem Siemkowicami i Bełchatowem.
Pakt obejmuje również modernizację i rewitalizację istniejącej infrastruktury w celu usprawnienia połączeń kolejowych, m.in. pomiędzy Zgierzem a Kutnem. Działania zostaną zainicjowane w 2025 r. przez uruchomienie procedury przetargowej.
Modernizacja linii kolejowej nr 16 na odcinku Zgierz - Kutno składać się ma z dwóch etapów. Pierwszym z nich jest podniesienie prędkości do 160 km/h, a drugim budowa mijanek z założeniem rozbudowy w przyszłości linii kolejowej do układu dwutorowego na całym odcinku tej linii kolejowej.
Ponadto, w ramach paktu kolejowego, planuje się realizację poniższych prac:
- Na linii kolejowej nr 25 na odcinku Łódź Widzew - Tomaszów Mazowiecki - Opoczno, w celu usprawnienia zarówno ciągu komunikacyjnego Łódź - Kielce oraz połączenia z Centralną Magistralą Kolejową, w zakresie wykonania Studium Planistycznego Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej, obejmującego analizę poprawy przepustowości m.in. na liniach kolejowych nr: 14, 15, 16, 17, 25, 458, 540 i 541,
- Usprawnienie połączenia na odcinku Łódź Widzew – Koluszki – Skierniewice w ramach prac na liniach kolejowych nr 1, 17 i 25.
W planach kolejne połączenia kolejowe
Strony paktu zapowiadają, że kolejne działania i priorytety inwestycyjne ustalone zostaną na podstawie wyników Studium Planistycznego Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej.
Województwo Łódzkie w miarę dostępności środków finansowych, działając w porozumieniu z PLK SA, podejmie działania wyprzedzające, zmierzające do zlecenia dokumentacji studialnej i analitycznej dla projektów, które stanowić będą potencjalną oś rozwoju kolei w regionie w zakresie:
- Budowy linii kolejowej na odcinku Bełchatów – Łódź,
- Budowy linii kolejowej na odcinku Piotrków Trybunalski – Tomaszów Mazowiecki.
Województwo Łódzkie podejmie też działania zmierzające do uruchomienia szybkiego połączenia kolejowego na odcinku Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Warszawa.
Dofinansowanie projektów nastąpi ze środków będących w dyspozycji stron Paktu Kolejowego.
Województwo Łódzkie deklaruje, że zapewni wykonywanie przewozów wojewódzkich o charakterze użyteczności publicznej na udostępnionej przez PLK SA infrastrukturze kolejowej z założeniem uruchomienia bądź utrzymania minimum ośmiu par pociągów na dobę.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.