Niedoróbki czy zaplanowany efekt? Urząd omawia szczegóły dużego remontu

Opublikowano:
Autor:

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wydarzenia Na początku roku informowaliśmy o rozwiązaniach, na które zdecydowano się przy będącej już na finiszu przebudowie ulic Jagiełły, Batorego i Chrobrego (KLIK). Facebookowy serwis Kutnowskie Ulice i Drogi Rowerowe, oprócz niewątpliwych plusów wynikających z remontu, wyliczał także szereg niedoróbek. Do sprawy odniósł się już Urząd Miasta. Za wąskie drogi, niezabezpieczone przejścia i źle usytuowany parking? Niekoniecznie...

Przede wszystkim, jak informuje Urząd Miasta, przebudowa ulic Jagiełły, Batorego i Chrobrego nie została jeszcze ukończona. Termin zakończenia zgodnie z umową na roboty budowlane przewidziany jest na luty 2020 roku.

- Realizowany projekt budowlany jest kompromisem pomiędzy oczekiwaniami zarówno pieszych użytkowników ruchu, jak i kierowców. Inwestycja realizowana jest zgodnie z opracowanym projektem budowlanym oraz organizacją ruchu, która została zaakceptowana przez Starostwo Powiatowe w Kutnie po uzgodnieniu przez Komendę Powiatową Policji w Kutnie - mówi Wija Łukomska, Naczelnik Wydziału Inwestycji UM,

Przekazaliśmy urzędowi uwagi serwisu Kutnowskie Ulice i Drogi Rowerowe. Oto wątpliwości i odpowiedzi:

Kutnowskie Ulice i Drogi Rowerowe: Nowa wiata została ustawiona na środku peronu, a to sprawia, że peron stał się mało funkcjonalny. Wiata stoi też zbyt blisko krawędzi peronu. O wiele lepiej byłoby ją ustawić w ten sposób, żeby tylna ściana wiaty licowała z końcem peronu

Wija Łukomska, Urząd Miasta: Wiaty przystankowe zostały ustawione przed uzyskaniem środków zewnętrznych przez Miasto Kutno na realizacją przebudowy ul. Jagiełły, Batorego i Chrobrego i przed rozpoczęciem inwestycji. W trakcie budowy okazało się, że lokalizacja wiaty jest niekorzystna. W związku z powyższym wiata przystankowa została bezzwłocznie przestawiona. W dniu ukazania się artykułu załączone zdjęcie było już nieaktualne.


Kutnowskie Ulice i Drogi Rowerowe: Ze względu na małą powierzchnię terenu do wykorzystania miejsca parkingowe powinny być w tym miejscu wyznaczone równolegle do jezdni, żeby zmieścił się chodnik. Niestety miejsca parkingowe są wyznaczone na tym fragmencie prostopadle do jezdni (zamiast równolegle) i przez to mamy tutaj wąską opaskę, zamiast szerszego chodnika. Jak widać jest zapotrzebowanie na chodnik, ale przechodzenie tędy będzie sporym wyzwaniem.

Wija Łukomska, Urząd Miasta: Jednym z założeń projektowych było stworzenie maksymalnie dużej ilości miejsc parkingowych. W miejscu przedstawionym na zdjęciu wcześniej nie było chodnika ani parkingu, a samochody parkowały „na dziko” na terenie do tego nie przeznaczonym. Na etapie projektowania uznano za zasadne zaprojektowanie parkingu przy pawilonie handlowym. Wyznaczenie miejsc do parkowania równolegle do jezdni ograniczyło by ich ilość, co z uwagi na ich niedobór w rejonie sklepu byłoby mniej funkcjonalne (przydatne). Z uwagi na małe natężenie ruchu pieszego w tym miejscu nie zaprojektowano chodnika (do sklepu ruch pieszy odbywa się głównie od strony osiedla budynków mieszkalnych wielorodzinnych), a jedynie opaskę, która ma służyć kierowcom wysiadającym z samochodów zaparkowanych na tym parkingu. Opaska ta wypełnia przestrzeń pomiędzy miejscami parkingowymi, a istniejącym budynkiem (wg stanu istniejącego). Chodnik o prawidłowej szerokości zlokalizowany jest po drugiej stronie ulicy.

Dodatkowo wyjaśniam iż miejsca parkingowe zlokalizowane przy ul. Batorego za pawilonem handlowym zaprojektowane są jako równoległe do jezdni. W związku z powyższym parkowanie prostopadłe, jakie teraz ma miejsce, jest nieprawidłowe. Z uwagi na fakt, iż inwestycja nie jest zakończona nie wykonano jeszcze stosownego oznakowania.


Kutnowskie Ulice i Drogi Rowerowe: Nie mogę zrozumieć w jakim celu jest wybudowany ten odcinek chodnika dochodzący do jezdni. Po drugiej stronie ulicy są miejsca postojowe więc nie ma jak przejść. W dodatku przejście dla pieszych jest około 40 m dalej. W tym miejscu idealnie by było zrobić zjazd z jezdni na parking przy bloku, ale przeznaczony tylko dla rowerzystów.

Wija Łukomska, Urząd Miasta: Na etapie sporządzenia dokumentacji technicznej zaprojektowano utwardzenie w miejscu w którym pierwotnie było utwardzone dojście do jezdni oraz było „wydeptane dojście do ulicy” przez mieszkańców prawdopodobnie parkujących po drugiej stronie ulicy. Faktycznie wprowadza to w błąd pieszych i może sprowadzać pieszego na jezdnię w miejscu do tego nieprzeznaczonym. Dziękuję za zwrócenie uwagi. Aby temu zapobiec zostaną postawione słupki z łańcuchami. Uwagi dotyczące ewentualnego wykonania w tym miejscu zjazdu z jezdni na parking przy bloku, ale tylko dla rowerów, zostanie zaproponowana do rozpatrzenia zarządcy drogi po zakończeniu inwestycji.


Kutnowskie Ulice i Drogi Rowerowe: Brak żółtych płytek z wypustkami. Dotyczy to wielu miejsc wzdłuż przebudowywanej ulicy. Po 1 przy skrzyżowaniach z ulicami poprzecznymi powinny być powyznaczane przejścia dla pieszych. Po 2 nawet jeśli z jakichś względów ich nie ma, to żółte płytki z wypustkami powinny się pojawić. One nie oznaczają przejścia dla pieszych tylko ostrzegają o zbliżaniu się do jezdni.

Wija Łukomska, Urząd Miasta: W Kutnie płytki w wypustkami stosuje się przed wyznaczonymi przejściami dla pieszych („zebra”). Zastosowanie płytek z wypustkami przy każdym przecięciu chodnika z jezdnią może spowodować, że osoba niewidoma lub słabowidząca nie będzie wiedziała, czy znajduje się na wyznaczonym przejściu dla pieszych („zebra”) gdzie ma pierwszeństwo, czy też na jezdni nieoznakowanej.

Przed wszystkimi przejściami dla pieszych przez ulicę układu podstawowego z pierwszeństwem przejazdu, którą jest ulica Jagiełły, zastosowano żółte płytki z wypustkami.

Nie ma ich przy skrzyżowaniach z drogami o małym natężeniu ruchu np. osiedlowymi, gdzie nie są wyznaczone przejścia dla pieszych. Na ulicach bocznych zdecydowano się nie wyznaczać przejść dla pieszych gdyż należałoby je wtedy odsunąć min. 5,0 m od krawędzi jezdni, co dla mieszkańców byłoby dość uciążliwe (obowiązujące przepisy pozwalają na przekraczanie jezdni w pobliżu skrzyżowania).

Należy nadmienić, że ulice które dochodzą do ul. Jagiełły są ulicami osiedlowymi o małym natężeniu ruchu. Jeżeli w wyniku obserwacji okaże się, że istnieje konieczność i zasadność wyznaczenia dodatkowych przejść dla pieszych przez ulice „boczne” to zostaną one wykonane w stosownej odległości od krawędzi jezdni oraz będą wyposażone w płytki z wypustkami.


Kutnowskie Ulice i Drogi Rowerowe: Na tym przejściu dla pieszych zauważam duży problem o którym w dodatku pisałem do UM jeszcze na jesieni przed ogłoszeniem przetargu na przebudowę. Zatoka parkingowa przy ZUSie powinna się kończyć 10,0 m przed przejściem dla pieszych. W tym przypadku nie ma zachowanej widoczności. Zdarzają się czasami takie sytuacje, że sytuuje się miejsca parkingowe przy przejściu dla pieszych, ale za nim (jest to jeszcze do przyjęcia). Natomiast nigdy nie powinno się wyznaczać miejsc przed przejściem!

Wija Łukomska, Urząd Miasta: Zatoka przy ZUS została wykonana zgodnie ze stanem istniejącym. Miejsce postojowe wyznaczone zostanie w odległości 5,0m od przejścia dla pieszych. Z uwagi na skos wjazdowy samochody nie będą parkowały przy samym przejściu w związku z powyższym zostanie zachowana dostateczna widoczność i strefa bezpieczeństwa.

Jeżeli w ramach obserwacji uczestników ruchu w tym miejscu zaistnieje konieczność zwiększenia tej strefy to miejsce postojowe zostanie odsunięte od przejścia, a istniejąca nawierzchnia zatoki odpowiednio ograniczona.


Kutnowskie Ulice i Drogi Rowerowe: Powierzchnia pod istniejącymi stojakami dla rowerów została utwardzona dzięki zgłoszonym przeze mnie na jesieni uwagom do projektu. Nie rozumiem tylko, dlaczego miejsca zostały oddzielone od chodnika obrzeżem. Powinny stanowić z chodnikiem jednolitą powierzchnię.

Wija Łukomska, Urząd Miasta: Odnosząc się do uwagi zamieszczonej w serwisie Kutnowskie Ulice i Drogi Rowerowe, dotyczącej wykonania obrzeża pomiędzy chodnikiem, a wyznaczonymi miejscami na stojaki na rowery to trudno polemizować z takim zarzutem. Jedni uznają za słuszne takie oddzielenie, inni nie.


Projekt przebudowy ul. Jagiełły opracowała firma Zarząd Inwestycji Sp. z o. o. w Kutnie w lipcu 2017 roku. Do zatwierdzonego w 2017 roku projektu zostały zgłoszone uwagi w styczniu 2018 r. Część uwag została uwzględniona, pozostałe po konsultacji z projektantem nie znalazły odzwierciedlania w projekcie.

- Należy pamiętać o tym, iż projektując inwestycję przyjmuje się jakieś założenia ramowe wynikające m.in. ze stanu istniejącego, stanu własności teren, jak również możliwości finansowych inwestora. Poza tym można zastosować różne rozwiązania projektowe, które wg różnych projektantów są optymalne - mówi Wija Łukomska. - Uwagi, które nie zostały uwzględnione ponownie zgłoszono drogą elektroniczną do Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Kutno w maju 2019r., tj. już po otrzymaniu przez Miasto Kutno dofinansowania.

Pracami zajmuje się firma EUROVIA Polska S.A. Koszt inwestycji wynosi niemal 2,4 mln zł, z czego ponad 770 tys. to dofinansowanie z województwa w ramach programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE