reklama
reklama

Opancerzony pojazd z Kutna. Przyszłość polskiej wojskowości?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: MILMAG

Opancerzony pojazd z Kutna. Przyszłość polskiej wojskowości? - Zdjęcie główne

Zaprezentowano prototyp. | foto MILMAG

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wydarzenia Spółka AMZ-Kutno- na ostatnich targach w Paryżu zaprezentowała prototyp Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznania. Ten zaawansowany pojazd ma na celu realizacje zadań rozpoznawczych. Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało umowę ramową na dostawę 286 pojazdów.
reklama

Przyszłość wojska 

Spółka AMZ-Kutno zaprezentowała po raz pierwszy w Paryżu prototyp Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznania (LOTR) Bóbr-3, który został opracowany dla polskiego wojska w ramach programu Kleszcz. Pojazd ten został zaprezentowany na targach Eurosatory 2024, które odbyły się w centrum ekspozycyjnym Paris-Nord Villepinte. W tym roku Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało umowę ramową na dostawę 286 pojazdów.

LOTR Bóbr-3 został stworzony na podstawie umowy zawartej w 2013 roku pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju a konsorcjum polskich podmiotów, w skład którego wchodzi m.in. AMZ-Kutno. Pojazd ten został zaprojektowany do realizacji zadań rozpoznawczych, zapewniając przy tym odpowiedni poziom ochrony dla załogi.

Jak podaje Magazyn Militarny MILMAG Bóbr-3 wyposażono m.in. w 6-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 7200 cm3 i mocy 240 kW w układzie power-packa z normą spalania EURO 3, automatyczną skrzynię biegów oraz napęd na wszystkie koła z niezależnym zawieszeniem. Pojazd ten ma 6,9 metra długości, 2,38 metra wysokości i 2,5 metra szerokości. Prędkość maksymalna podczas przemieszczania się po drogach utwardzanych wynosi 90 km/h przy zasięgu 600 km, natomiast prędkość pływania wynosi 7 km/h.

LOTR Kleszcz, oprócz transportera rozpoznawczego, ma być także bazą dla innych pojazdów, takich jak transporter rozpoznania skażeń chemicznych, biologicznych i promieniotwórczych (TRSK).

W podstawowej wersji Bóbr-3 zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2 i 3 zgodnie ze standardem STANAG 4569, oraz ochronę przed minami na poziomie 2A. Dodatkowe panele pancerza zwiększą ochronę do poziomu 3. Konstrukcja pojazdu jest modułowa, umożliwiając transport pięcioosobowej drużyny rozpoznawczej. Posiada on drzwi boczne dla każdego miejsca przy ścianie pojazdu oraz trzy włazy ewakuacyjne, ułatwiające szybką i bezpieczną ewakuację załogi. Pojazd pozwala na przemieszczenie załogi razem z ich wyposażeniem osobistym, rozpoznawczym i możliwość wsparcia ogniowego dzięki broni pokładowej. Może także zwalczać lekko opancerzone pojazdy, nisko lecące cele powietrzne oraz przeciwników piechoty.

Bóbr-3 został opracowany w dwóch wariantach - lekkim (zdolnym do pływania) z niższym poziomem ochrony oraz ciężkim (niepływającym) z wyższym poziomem ochrony.

Program LOTR Kleszcz zakładał początkowo zakup 244 pojazdów, które miały zastąpić obecnie używane pojazdy BRDM-2. Prototyp Bóbr-3 trafił na testy do 17. Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej, a jego wartość była szacowana na około 1,2 mld zł. Na targach MSPO 2019, AMZ-Kutno zaprezentowała także prototyp kołowego niszczyciela czołgów na bazie pojazdu Bóbr-3.

LOTR Bóbr-3 jest więc nie tylko nowoczesnym pojazdem służącym do rozpoznawania, ale także bazą dla innych rodzajów pojazdów wojskowych, co sprawia, że jego znaczenie dla polskiego Wojska staje się jeszcze większe.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama