Kilka osób zwróciło mi uwagę na zaplanowaną w nim redukcję z czterech do trzech par pociągów kursujących na trasie Kutno-Gdańsk Główny. Uważają, że nie tylko nie powinno się likwidować połączeń, ale nawet należy zwiększyć ich liczbę do pięciu par na tym odcinku – pisał w interpelacji Tomasz Rzymkowski.
Pasażerowie powoływać mieli się na własne obserwacje frekwencji podróżnych, które ich zdaniem uzasadniają dodanie piątego połączenia.
- Pisali w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury i otrzymali odpowiedź, która tłumaczyła niekorzystne dla nich zmiany przeprowadzonym monitoringiem liczby podróżnych na tej trasie. Sprzeczne deklaracje ze strony Departamentu Kolejnictwa Ministerstwa Infrastruktury oraz dojeżdżających do pracy i na studia do Gdańska nie pozwalają na postawienie obiektywnej oceny na temat rozstrzygnięcia przedstawionego problemu – czytamy w interpelacji kutnowskiego posła.
Co ta to ministerstwo?
– Z analizy materiałów przedstawionych przez PKP Intercity wynika, że powodem wprowadzenia zmian w rocznym rozkładzie […] była kumulacja prac modernizacyjnych prowadzona przez zarządcę infrastruktury, które swoim zasięgiem obejmowały odcinek Zgierz - Kutno na linii kolejowej nr 16, odcinek Kaliska Kujawskie - Czerniewice na linii kolejowej nr 18, odcinek Terespol Pomorski - Laskowice Pomorskie na linii kolejowej nr 131 oraz modernizacja stacji Kutno na linii nr 3 – napisał wiceminister Andrzej Bittel, jednocześnie przedstawiając statystyki dotychczasowych połączeń na linii Kutno-Gdańsk.
Wynika z nich, że poprawa frekwencji w pociągu IC Doker nastąpiła dopiero w okresie wakacyjnym, zaś frekwencja w pociągu IC Hutnikpolepszyła się podczas przejazdów weekendowych i w szczycie sezonowym. Najsłabszą frekwencję spośród pociągów kursujących bezpośrednio między Kutnem a Gdańskiem Głównym wykazywał natomiast IC Sukiennice.
– W przypadku mieszkańców m.in. Kutna, Włocławka i Torunia podróż w relacji do i z Trójmiasta, może być obecnie również realizowana z przesiadką na stacji Bydgoszcz Główna. Jednocześnie chciałbym poinformować, że Ministerstwo Infrastruktury uwzględniając przepisy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym dotyczące organizacji międzywojewódzkich przewozów kolejowych weźmie pod uwagę możliwość zwiększenia liczby połączeń bezpośrednich w kolejnych edycjach rozkładów jazdy na ciągu Kutno – Toruń – Bydgoszcz – Gdańsk – Gdynia, biorąc pod uwagę limit środków dostępnych w danym roku budżetowym na dofinansowanie przewozów dalekobieżnych oraz stan infrastruktury torowej – wyjaśnia Andrzej Bittel.