Dlatego powstała inicjatywa dążąca do wprowadzenia bezwzględnego zakazu prowadzenia pojazdów po spożyciu alkoholu, która może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wiele europejskich krajów już wprowadziło zerowy limit alkoholu dla kierowców, a Polska może pójść w ich ślady.
Obecne regulacje – jakie są zasady?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami w Polsce dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi kierowcy wynosi 0,2 promila. Oznacza to, że kierowca może prowadzić pojazd po spożyciu niewielkiej ilości alkoholu, o ile nie przekroczy dopuszczalnego limitu. Jednak przekroczenie tej wartości skutkuje konsekwencjami karnymi, które różnią się w zależności od poziomu alkoholu w organizmie:
- Od 0,2 do 0,5 promila – stan po użyciu alkoholu, traktowany jako wykroczenie, zagrożony grzywną, aresztem do 30 dni i zakazem prowadzenia pojazdów na okres od 6 miesięcy do 3 lat.
- Powyżej 0,5 promila – stan nietrzeźwości, uznawany za przestępstwo, zagrożony karą do 3 lat więzienia, grzywną oraz zakazem prowadzenia pojazdów na minimum 3 lata.
Choć 0,2 promila to stosunkowo niski próg, to w praktyce może on sprawiać, że niektórzy kierowcy traktują go jako „przyzwolenie” na wypicie niewielkiej ilości alkoholu przed prowadzeniem samochodu. Eksperci alarmują, że nawet najmniejsza dawka alkoholu wpływa na zdolność koncentracji i szybkość reakcji, co zwiększa ryzyko wypadków.
Koalicja na rzecz trzeźwości za kierownicą – kto walczy o zmianę przepisów?
Aby wyeliminować wszelkie wątpliwości i ograniczyć ryzyko wypadków drogowych, trzy organizacje postanowiły działać wspólnie na rzecz wprowadzenia zerowego limitu alkoholu dla kierowców. Są to:
- Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie,
- Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego,
- Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Organizacje te wskazują, że wprowadzenie bezwzględnego zakazu spożywania alkoholu przed jazdą jest konieczne dla poprawy bezpieczeństwa.
„Obecny limit 0,2 promila bywa nadużywany, część kierujących wydaje się go traktować jako przyzwolenie na wypicie niewielkiej ilości alkoholu” – podkreśla Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny ZPPP – Browary Polskie („Rzeczpospolita”).
Podobnego zdania jest Dorota Olszewska, prezeska Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego, która podkreśla, że całkowite wyeliminowanie alkoholu z ruchu drogowego mogłoby realnie zmniejszyć liczbę wypadków w Polsce.
Dane, które mówią same za siebie – statystyki dotyczące nietrzeźwych kierowców
Choć od lat prowadzone są kampanie edukacyjne oraz zaostrzane są przepisy dotyczące jazdy pod wpływem alkoholu, problem ten nadal pozostaje istotnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa na polskich drogach.
- W 2024 roku policja zatrzymała 91 300 nietrzeźwych kierowców.
- W tym samym roku doszło do 21 528 wypadków, w których śmierć poniosło 1881 osób, a 24 825 zostało rannych.
- W 2023 roku 7,6% wszystkich wypadków zostało spowodowanych przez pijanych kierowców.
Dane te wyraźnie pokazują, że jazda pod wpływem alkoholu wciąż jest istotnym problemem.
Jak wyglądają przepisy w innych krajach Europy?
Niektóre państwa wprowadziły surowsze normy i całkowicie zakazały kierowcom spożywania alkoholu przed prowadzeniem pojazdu. Wśród nich znajdują się:
- Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia – zerowy limit alkoholu we krwi dla wszystkich kierowców.
- Szwecja, Norwegia – dopuszczalny limit wynosi 0,2 promila.
- Austria, Belgia, Francja, Grecja, Hiszpania – dopuszczalne jest prowadzenie pojazdu przy zawartości do 0,5 promila alkoholu we krwi.
- Wielka Brytania, Malta – najwyższy dopuszczalny limit alkoholu wynosi aż 0,8 promila.
Niektóre kraje stosują bardziej restrykcyjne limity dla kierowców zawodowych i początkujących – na przykład w Niemczech młodzi kierowcy oraz kierowcy zawodowi muszą przestrzegać zasady 0,0 promila.
Jak alkohol wpływa na zdolność prowadzenia pojazdu?
Eksperci są zgodni – nawet najmniejsza ilość alkoholu wpływa na funkcjonowanie organizmu i może powodować niebezpieczne sytuacje na drodze. Przy 0,2 promila mogą wystąpić:
- Obniżenie koncentracji,
- Opóźniona reakcja na niebezpieczne sytuacje,
- Pogorszenie koordynacji ruchowej.
Przy 0,5 promila ryzyko wypadku wzrasta czterokrotnie w porównaniu do trzeźwego kierowcy.
Czy Polska zdecyduje się na zerowy limit alkoholu dla kierowców?
Wprowadzenie zerowego limitu alkoholu dla kierowców to krok, który może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. Kraje, które już wdrożyły takie przepisy, odnotowały znaczący spadek liczby wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców.
Organizacje działające na rzecz zmiany przepisów argumentują, że jednoznaczna zasada „zero alkoholu” wyeliminuje ryzyko interpretacji i zapewni jasny przekaz społeczny – prowadzenie pojazdu po spożyciu alkoholu nie jest dopuszczalne w żadnym stopniu.
Czy Polska pójdzie śladem innych krajów? To decyzja, która może wpłynąć na życie tysięcy osób i poprawić bezpieczeństwo na drogach.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.