Paulina Matysiak: Co z robudową linii Kutno-Łódź?
Jakiś czas temu Paulina Matysiak składała interpelację poselską do ministerstwa infrastruktury.
Jak w niej zauważa linia kolejowa łącząca Łódź z Kutnem przez Zgierz, Ozorków i Łęczycę, jest jednotorowa, co stanowi ogromną barierę w zwiększeniu jej przepustowości.
- Tymczasem potrzeby transportowe mieszkańców tej części województwa łódzkiego, a także podróżujących z dalszych miast, m.in. Włocławka, Torunia czy Bydgoszczy, są coraz większe. Niestety brak drugiego toru sprawia, że ułożenie rozkładu jazdy dla pociągów lokalnych i dalekobieżnych z większą liczbą kursów i atrakcyjnym czasem przejazdu jest niezwykle trudnym zadaniem – podkreśla Paulina Matysiak.
W jej opinii ta linia kolejowa stale będzie zyskiwać na znaczeniu. Według posłanki jej rozbudowa jej niezbędna.
- Już teraz jesteśmy świadkami problemów, które wynikają z istnienia tylko jednego toru na tej trasie, jak np. podzielenie połączenia Bydgoszcz–Łódź na dwa osobne kursy z 45-minutową przesiadką w Kutnie. W związku z powyższym budowa drugiego toru na tej linii powinna nastąpić jak najszybciej, aby zwiększyć jej przepustowość i umożliwić tworzenie atrakcyjniejszego rozkładu jazdy – pisze w interpelacji Paulina Matysiak.
Posłanka zadała kilka pytań. Ministerstwo Infrastruktury niedawno się do nich odniosło.
Resort infrastruktury odpowiada kutnowskiej posłance
Jak poinformowano obecnie dokonywany jest przegląd sieci kolejowej w celu zidentyfikowania newralgicznych punktów mających wpływ na ruch pociągów, w tym dotyczących zwiększenia przepustowości na poszczególnych liniach kolejowych oraz propozycji wprowadzenia lepszych rozwiązań ruchowych na poszczególnych odcinkach sieci zarządzanej przez PKP PLK S.A. w związku z prowadzonymi lub planowanymi inwestycjami.
- W ramach studium wykonalności dla projektu pn. „Usprawnienie kolejowego połączenia Łódź – Kutno poprzez budowę linii kolejowej lub modernizację istniejących linii” opracowano wariant zakładający dobudowę drugiego toru. Dalsze prace projektowe i roboty budowlane są uzależnione od zapewnienia środków finansowych na ich realizację – informuje Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Jak się dowiadujemy mając na względzie bardzo duże znaczenie linii kolejowej nr 16 dla sieci kolejowej kraju, PKP PLK S.A. rozważa w kolejnych latach rewitalizację odcinka Łęczyca – Kutno do sfinansowania ze środków budżetu państwa.
- W ramach ww. inwestycji zakładana jest poprawa parametrów eksploatacyjno-ruchowych przedmiotowego odcinka oraz zdolności przepustowych dzięki likwidacji istniejącego ograniczenia prędkości do 70 km/h oraz zwiększenia dopuszczalnej prędkości maksymalnej dla pociągów pasażerskich do 120 km/h lub 160 km/h – dodaje resort.
PKP PLK S.A zobowiązała się do przeprowadzenia analiz. Ich celem będzie określenie możliwości i zasadności dobudowy drugiego toru na wybranych fragmentach linii kolejowej nr 16 (m.in. pomiędzy Ozorkowem a Łęczycą), aby zmaksymalizować poprawę przepustowości przy jednoczesnej racjonalizacji nakładów inwestycyjnych.
- Z informacji przekazanych przez PKP PLK S.A. wynika,że obecnie nie zabezpieczono terenu pod ewentualną inwestycję, polegającą na dobudowie drugiego toru na linii kolejowej nr 16. Powyższe działanie będzie mogło nastąpić na dalszych etapach realizacji projektu – dodaje Piotr Malepszak.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.