Reklama

Powiatowy Rzecznik Konsumentów alarmuje: wyciekły dane klientów! Zobacz, czy Twoje są bezpieczne

Opublikowano:
Autor:

Powiatowy Rzecznik Konsumentów alarmuje: wyciekły dane klientów! Zobacz, czy Twoje są bezpieczne - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wydarzenia Do naruszenia bezpieczeństwa danych zawartych w umowach sprzedaży energii elektrycznej i paliwa gazowego mogło dojść w dniach 12-16 kwietnia - donosi Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kutnie. Chodzi o naruszenie poufności danych osobowych klientów firmy Fortum Marketing and Sales Polska S.A.

Dane obejmują między innymi imię, nazwisko, adres, numer telefonu, PESEL i/lub numer dowodu osobistego. Naruszenie bezpieczeństwa nie dotyczy dokumentów, a samej bazy danych.

- Niezwłocznie po stwierdzeniu naruszenia bezpieczeństwa danych osobowych klientów, Fortum Marketing and Sales Polska S.A. poinformowała o zaistniałej sytuacji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych - informuje Powiatowy rzecznik Konsumetów w Kutnie.

Sprawa została zarejestrowana w elektronicznej skrzynce podawczej pod numerem: 20200418_190824_889_310910. Informacje o sprawie, ze strony Urzędu Ochrony Danych Osobowych znajdują się na stronie internetowej: https://uodo.gov.pl/pl/138/1510.

24 kwietnia złożone zostało zawiadomienie do Prokuratury Okręgowej w Gdańsku oraz do wiadomości Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku (Wydział do Walki z Cyberprzestępczością) oraz Zespołu CERT Polska, który działa w strukturach NASK (Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej).

Aby zweryfikować dokładnie, czy dane konkretnej osoby zostały narażone i jakich kategorii danych osobowych ewentualny wyciek dotyczy, Fortum Marketing and Sales Polska SA uruchomiła specjalny numer telefonu: 690 678 130 dedykowany klientom, którzy chcą uzyskać informacje w sprawie naruszenia bezpieczeństwa danych. Możliwy jest również kontakt z infolinią pod numerem 122 100 000 oraz do składanie zapytań za pośrednictwem formularza kontaktowego na stronie www.fortum.pl

W celu zapobieżenia wykorzystaniu danych osobowych, każdy z pokrzywdzonych ma prawo złożyć wniosek o unieważnienie dowodu osobistego i wyrobienie nowego. W tym celu konieczne jest przedłożenie w urzędzie miasta (gminy) potwierdzenia złożenia zawiadomienia do organów ścigania (na Policję lub do Prokuratury) o naruszeniu bezpieczeństwa lub podejrzeniu nieprawionego wykorzystania danych osobowych lub też decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Krajowa Rada Rzeczników Konsumentów zwróciła się do Prezesa UODO o możliwie szybkie wydanie decyzji w tym zakresie. Po wdaniu decyzji przez Prezesa UODO konsumenci będą informowani w stosownym komunikacie Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Kutnie. Na dzień dzisiejszy w celu unieważnienia dowodu osobistego konieczne jest zgłoszenie sprawy do organów ścigania (Policja lub Prokuratura) i przedłożenie w urzędzie miasta (gminy) potwierdzenia złożenia tego zawiadomienia.

Można również dokonać zastrzeżenia dowodu osobistego w najbliższym oddziale banku, zastrzeżenie będzie widoczne przez każdy bank. Ma to jednak swoje konsekwencje, do czasu wyrobienia nowego dowodu zawieranie umów z bankami i instytucjami, które identyfikują swoich klientów poprzez dokumenty tożsamości, nie będzie możliwe lub będzie bardzo utrudnione.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE