- Podróżując po Polsce siecią autostrad i dróg ekspresowych, kierowcy coraz bardziej odczuwają brak możliwości skorzystania z wysokiej jakości oferty gastronomicznej, co wiele osób sygnalizuje do mojego biura poselskiego. Oferta gastronomiczna MOP ogranicza się w zdecydowanej większości do międzynarodowych sieci restauracji typu fast food lub oferty dań odgrzewanych na stacjach benzynowych – napisał w swojej interpelacji poseł Paweł Bejda.
Dlaczego prawie same fast foody?
Jego zdaniem na MOP-ach brakuje restauracji oferujących pełnowartościowe posiłki przygotowywane w pełni na miejscu, choćby kuchni polskiej.
W związku z tym Bejda pyta ministerstwo infrastruktury o kilka kwestii:
- Na ilu MOP w Polsce można znaleźć restauracje niesieciowe, oferujące posiłki przygotowywane w pełni na miejscu?
- Dlaczego oferta gastronomiczna MOP w Polsce ogranicza się właściwie tylko do restauracji typu fast food?
- Czy GDDKiA, przygotowując przetargi na dzierżawę MOP, tworzy specjalne warunki do powstawania w tych miejscach restauracji nienastawionych na masowego odbiorcę?
- Jakie działania planuje się podjąć, aby urozmaicić ofertę gastronomiczną MOP w Polsce o dobre jakościowo, lokalne restauracje?
MOP-y pod Kutnem wyróżniają się na tle Polski
- Podmiotowi takiemu w ramach umowy dzierżawy powierzany jest cały teren MOP-u. Dzierżawca MOP-u realizuje usługi gastronomiczne w ramach własnej działalności lub w oparciu o umowę lub umowy poddzierżawy. Należy zauważyć, że operatorzy stacji paliw na MOP-ach coraz częściej rozbudowują koncepty gastronomiczne w ramach budynków stacji poprzez poszerzanie oferty o tradycyjne posiłki restauracyjne – napisał Rafał Weber, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.
Niezależnie od tego GDDKiA ogłasza przetargi na prowadzenie małej gastronomi na MOP-ach kategorii I, które mają stanowić uzupełnienie oferty dla użytkowników autostrad.
Odpowiadając na pierwsze pytanie Weber zaznacza, że GDDKiA nie prowadzi statystyk dotyczących sposobu przygotowania posiłków.
Wyłączając obiekty działające w ramach dużych sieci gastronomicznych bądź w ramach stacji paliw, mniejsze podmioty gastronomiczne na MOP-ach zlokalizowanych przy drogach ekspresowych i autostradach funkcjonująw 9 lokalizacjach:
Autostrada A1:
- MOP II Krzyżanów Zachód,
- MOP III Krzyżanów Wschód,
- MOP II Rowień.
Autostrada A4:
- MOP I Bagno,
- MOP I Mokrzyska,
- MOP I Chechło,
- MOP I Proboszczowice,
- MOP I Podłęże,
- MOP I Zakrzów.
- GDDKiA prowadzi jedynie przetargi na gestora sieci znajdujących się na MOP-ach kategorii I. W celu zachowania transparentności postępowań przetargowych oraz by nie być posądzonym o faworyzowanie określonej grupy podmiotów GDDKiA określa w dokumentacji przetargowej jedynie warunki techniczne obiektu (liczba miejsc konsumpcyjnych, godziny otwarcia) – odpowiada sekretarz stanu.
Oprócz tego na większości MOP-ów kategorii II i III funkcjonują bary w budynku stacji paliw, w których oprócz jedzenia typu fast food serwowana jest pełna gama posiłków.
Jakie plany ma Generalna Dyrekcja?
Odpowiedź na drugie pytanie częściowo pokrywa się się z wcześniejszą odpowiedzią. Weber dodaje jedynie, że GDDKiA tworząc przetargi stara się dotrzeć do jak największej liczby zainteresowanych podmiotów, a brak uszczegółowienia rodzaju wydawanych posiłków ma na celu danie równych szans każdemu podmiotowi.
- GDDKiA planuje zwiększenie liczby przetargów na obiekty małej gastronomii na terenie MOP I. Zakładane jest, że z czasem poszerzy to ofertę usług gastronomicznych dostępnych przy drogach. Niemniej jednak należy zauważyć,że GDDKiA nie finansuje budowy i funkcjonowania obiektów gastronomicznych, zatem każda inwestycja gastronomiczna zlokalizowana przy drogach szybkiego ruchu powinna zapewniać odpowiedni stopień rentowności dla potencjalnego dzierżawcy – stwierdza Rafał Weber odpowiadając na ostatnie pytanie zadane przez posła Pawła Bejdę.
Zdaniem ministerstwa to prowadzi, że podejmowane przez GDDKiA działania urozmaicą ofertę gastronomiczną.
- Jednak należy pamiętać, że musi być ona w szczególności dostosowana do współczesnych oczekiwań i potrzeb użytkowników dróg. Mając zatem na uwadze, że drogi ekspresowe i autostrady są inwestycjami liniowymi o charakterze tranzytowym, dostępnymi jedynie przez węzły drogowe, a MOP-y przeznaczone są do obsługi uczestników ruchu okoliczność ta może mieć wpływ na zachowania i potrzeby podróżnych także w zakresie gastronomicznym oraz decyzje inwestycyjne potencjalnych dzierżawców – kończy sekretarz stanu w resorcie infrastruktury.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.