Kutnowscy radni jednomyślni ws. zmian w szkołach
W trakcie ubiegłotygodniowych obrad Rady Miasta Kutno jedna z podjętych uchwał dotyczyła przyjęcia apelu o wprowadzenie oceny opisowej zachowania w klasach IV – VIII szkoły podstawowej dla uczniów żyjących ze spektrum autyzmu, ADHD i ADD.
- Rada Miasta Kutio wyraża swoją solidarność z osobami żyjącymi ze spektrum autyzmu, ADHD i ADD. Niniejszą uchwalą Rada Miasta Kutno pragnie zwrócić uwagę na sytuację tych osób, ich wykluczenie społeczne, często towarzyszący temu brak zrozumienia dla inności i odmienności. Rada Miasta Kutno apeluje do Ministra Edukacji Narodowej o wsłuchanie się w głos tej grupy uczniowskiej i uwzględnienie ich postulatu dotyczącego wprowadzenia oceny opisowej zachowania w klasach IV-VIII szkół podstawowych – czytamy w uzasadnieniu uchwały podjętej przez Radę Miasta Kutno.
W dalszej części napisano, że Rada Miasta Kutno przyłącza się do akcji #Stop Przemocy, chcąc pokazać nie tylko zrozumienie dla postulatów młodych kutnianek i kutnian borykających się z wyzwaniami społecznymi i edukacyjnymi, ale także włączyć się w proces podnoszenia świadomości o autyzmie, ADHD i ADD
Ta uchwała została podjęta z inicjatywy Klubu Świadomej Młodzieży przy fundacji Pro Aperte.
Jak zauważają jej reprezentanci, Kutno jest trzecim miastem w Polsce, po Łodzi i Włocławku, gdzie rekomenduje się stosowanie opisowych, dających rzetelną informację zwrotną ocen zachowania uczniowi z własnymi potrzebami edukacyjnymi.
Jak przypominają wcześniej takie inicjatywy były podejmowane przez Kluby Świadomej Młodzieży działające przy Fundacji Autism Team, a jej pomysłodawcą był Jan Gawroński, który w chwili obecnej jest Społecznym Zastępcą Rzeczniczki Praw Dziecka.
Pro Aperte podkreśla, że pionierskie ocenianie w zgodzie z Konwencją o Prawach Dziecka i Konwencją o Prawach Osób Niepełnosprawnych w naszym mieście ma szansę stać się prawdziwą, edukacyjną inkluzją, a Kutno głosami radnych odpowiedziało na rzeczywiste potrzeby młodych ludzi.
- Podstawą oceny opisowej jest systematyczna i wnikliwa obserwacja ucznia na wielu płaszczyznach jego funkcjonowania w kontekście jego własnych potrzeb i możliwości prowadzona przez nauczycieli. Oceny w skali „wzorowy, bardzo dobry, dobry” itp. większości uczniom rozwijającym się w spektrum autyzmu nic lub niewiele mówią. Dzięki opisowej i przekazanej uczniowi ocenie otrzymuje on konkretne informacje, co należy zmienić, co się udaje poprawiać, z czym radzi sobie bez zastrzeżeń - mówi Przemysław Saczuk, prezes Fundacji.
Przedstawiciele fundacji Pro Aperte mówią, że to rewolucyjna zmiana w tematyce dostępności w przestrzeniach edukacyjnych.
- Jako Klub Świadomej Młodzieży mamy doświadczenia, że zdarzały się sytuacje, gdy uczeń z neuroatypowymi potrzebami był „karany” gorszą oceną zachowania, jednak w wielu przypadkach jego trudności wynikały z postawionej diagnozy. Bywało i tak, że wtedy zabrakło właśnie informacji zwrotnej, co dany uczeń ma zmieniać. Nie chodzi tylko o trudniejsze zachowania i reakcje, ale wzmocnienie również tego, co mocne w funkcjonowaniu danej osoby- dodaje Joanna Nolbrzak, samorzeczniczka z Klubu.
- Daje nam to znak, że miasto jest z nami, dostajemy wsparcie, a Kutno działa też dla młodych osób – mówiła w trakcie obrad rady miasta przedstawicielka Klubu Świadomej Młodzieży przy fundacji Pro Aperte.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.