W tym celu na stronie URE zamieszczone zostały informacje dotyczące tych problemów oraz formularz zgłoszeniowy, za pośrednictwem którego Odbiorcy mogą informować o napotkanych nieprawidłowościach w działaniach sprzedawców energii i gazu. Należy podkreślić, że zgłoszenia, które wpłyną do URE za pośrednictwem przedmiotowego formularza, nie będą traktowane jako wnioski o podjęcie indywidualnych interwencji, ich charakter będzie jedynie poznawczy i podlegający analizie zjawiska.
Odbiorcy kontaktujący się z Urzędem poruszają najczęściej następujące kwestie:
• brak rzetelnej i często niepełnej informacji o warunkach oferty/umowy przedstawianej przez firmę,
• podszywanie się pod pracowników dotychczasowego sprzedawcy lub urzędu,
• przymus zawarcia umowy (oddziaływanie psychologiczne i perswazyjne),
• brak przestrzegania standardów jakościowych obsługi odbiorców (w tym brak udzielania odpowiedzi na reklamacje w ustawowym terminie, utrudniony kontakt ze sprzedawcą),
• opóźnienia związane z regularnym wystawianiem czy wysyłaniem faktur.
Informacje i formularz zgłoszeniowy zamieszone zostały na stronie http://www.ure.gov.pl/pl/urzad/informacje-ogolne/aktualnosci/6430,URE-monitoruje-dzialalnosc-sprzedawcow-energii-elektrycznej-i-paliw-gazowych.html.
Konsumenci, którzy narażeni zostali na ww. problemy związane z zawarciem lub realizacją umów o sprzedaż energii elektrycznej lub gazu proszeni są o zgłaszanie uwag i zastrzeżeń na ww. stronie internetowej.
Przeprowadzona w wyniku monitoringu URE analiza problemów zgłoszonych przez Odbiorców stanie się podstawą do ewentualnego podjęcia dalszych działań, w ramach przysługujących Prezesowi URE kompetencji.
Informujemy jednocześnie, iż w sprawach indywidualnych problemów konsumentów w zakresie zawierania i realizacji umów o sprzedaż energii elektrycznej lub gazu interwencje w tym zakresie podejmuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów.