Telefony komórkowe już dawno temu zagościły na dobre również u osób starszych. Przestały być zatem domeną części społeczeństwa, która - mówiąc kolokwialnie - jest na co dzień obyta z nowymi technologiami. Wielu naszych rodziców i dziadków chce do niej dołączyć, posiadanie telefonu komórkowego jest bardzo praktyczne i wygodne.
Mała klawiatura i ekran podstawową wadą
W drugiej połowie lat 90. ubiegłego wieku telefony komórkowe zaczęły maleć. Postępująca przez lata miniaturyzacja nie była korzystna dla osób starszych. Małe przyciski utrudniały wybór pożądanego numeru, a dopiero po paru latach na rynku pojawiły się modele z kolorowym (bardziej czytelnym) i większym ekranem. Ale właśnie stopniowe zwiększanie jego przekątnej w końcu zastąpiło fizyczną klawiaturę numeryczną - na rynku telefonów komórkowych pojawiły się pierwsze smartfony. Ale nie tylko - producenci wywęszyli sporą nisze, którą starali się zapełnić. Niszę telefonów dedykowanych dla ludzi starszych - seniorfonów.
Seniorfon kontra smartfon
Pierwsze smartfony (nie licząc produktów Apple) charakteryzowały się niewygodnym ekranem oporowym, który utrudniał operowanie urządzeniem. Na szczęście dla osób w podeszłym wieku wprowadzono seniorfony z niewielkim, najczęściej monochromatycznym ekranem i bardzo dużymi oraz wygodnymi przyciskami klawiatury. Seniorfony charakteryzują się duża wytrzymałością i solidnością, lecz jednego im brakuje - uniwersalności smartfona. Niejeden dziadek chciałby przecież rozmawiać z wnukami poprzez połączenie wideo. Dla odważniejszych wybór smartfona jest dobrym pomysłem, tylko trzeba wiedzieć, jaki model wybrać. Porównywanie telefonów i smartfonów najlepiej rozpocząć w Internecie i dokonać preselekcji, natomiast dobrze jest sprawdzić model również w salonie.
Niedrogi i nieskomplikowany
Smartfon dla seniora powinien być poręczny i solidnie zbudowany. Najlepiej gdyby posiadał fizyczne przyciski połącz/rozłącz i menu. Ekran dotykowy powinien mieć dobrą czułość, a jego przekątna na tyle duża, by wirtualna klawiatura była wygodna. Lecz nie za duży, aby samo urządzenie było poręczne. Zanim smartfon trafi we właściwe ręce można wykasować niepotrzebne aplikacje czy poukrywać niechciane ikony ponieważ tylko przeszkadzałyby w jego obsłudze. Model nie musi być z wyższej półki, lepiej wybrać coś tańszego lecz wytrzymałego. Aby zminimalizować ryzyko uszkodzeń mechanicznych warto dokupić etui lub pokrowiec na smartfon - dzięki niemu upadek z wysokości niestraszny.
Ostatni krok - wybór operatora
Żaden smartfon czy telefon nie jest w stanie wykonywać połączeń wychodzących bez ważnej karty SIM. Dla starszej osoby potrzeby dotyczące warunków umowy z reguły nie są wielkie, zatem nie opłaca się płacić za najbardziej “wypasione” oferty. Na szczęście na rynku istnieje taryfa dedykowana dla osób starszych, #FREEMIUM od operatora Virgin Mobile: https://komorkomat.pl/opinie-virgin-mobile/. W ofercie tej mamy do dyspozycji 30 darmowych minut i SMS-ów oraz 300 MB pakietu internetowego. I to za darmo! Pakiet ten odnawia się co miesiąc, więc - o ile starczy tych darmowych środków na koncie - nie będzie potrzeby jego doładowywania. Dobrym rozwiązaniem będzie też wybór tego operatora, którego mają nasi najbliżsi.