Jak podaje Polsat New, ciche sekcje będą miały nie mniej niż 20 kilometrów długości. Powstaną na szlakach, którymi w latach 2015-2017 każdej nocy przejeżdżało średnio więcej niż dwanaście pociągów towarowych.
- Wagony wjeżdżające na odcinki nowych kolejowych stref będą wyposażone w kompozytowe, a nie jak dotąd żeliwne wstawki hamulcowe. Oznacza to, że przy zatrzymywaniu się lub zwalnianiu nie będą generować tyle hałasu, jak obecnie – podaje Polsat News.
W Polsce dziewięć cichych sekcji powstanie na sześciu liniach kolejowych:
Ciche sekcje powstaną na szczęściu szlakach kolejowych:
- nr 3: Kutno - Kłodawa - Zamków
- nr 3: Poznań Górczyn - Opalenica - Nowy Tomyśl - Chlastawa
- nr 8: Radom - Szydłowiec - Skarżysko-Kamienna - Łączna - Piaski koło Kielc
- nr 93: Oświęcim - Brzeszcze - Czechowice-Dziedzice
- nr 131: Kalina - Kłobuck - Działoszyn - Chorzew - Zduńska Wola Karsznice
- nr 131: Dionizów - Poddębice - Ponentów - Borysławice - Piotrków Kujawski - Inowrocław Rąbinek
- nr 131: Maksymilianowo - Pruszcz Pomorski - Terespol Pomorski - Smętowo - Pelplin - Górki
- nr 272: Ostrów Wielkopolski - Bronów - Pleszew - Kotlin - Jarocin - Sulęcinek - Środa Wielkopolska - Poznań Krzesiny
- nr 273: Wrocław Kuźniki - Brzeg Dolny - Ścinawa - Głębocice - Gądów - Bytom Odrzański - Nowa Sól
Zmiany będą dotyczyły tylko pociągów towarowych. Pociągi pasażerskie nie będą objęte unijną regulacją. .
Ciche sekcje powstaną także w Czechach, Francji, Holandii, Austrii, Rumunii, Słowenii, Słowacji, we Włoszech i na Węgrzech. W tych krajach nowe przepisy zaczną obowiązywać wcześniej, ponieważ Polsce udało się wynegocjować tzw. „szczególny przypadek”.
- Umożliwia on dalszą eksploatację wagonów z żeliwnymi wstawkami hamulcowymi, które stanowią znaczną część polskiej floty wagonów towarowych. Pojazdy te będą mogły być wykorzystywane w ruchu krajowym niezależnie od statusu linii do końca 2036 r. Do końca 2026 r. będą mogły także bez ograniczeń wjeżdżać do Czech i Słowacji - poinformował Urząd Transportu Kolejowego.