Zbadali ceny w popularnych sklepach
Z raportu ASM Sales Force Agency wynika, że w styczniu bieżącego roku podstawowe zakupy spożywcze były o 15% droższe niż przed rokiem.Firma w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy analizuje ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne).
- ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 14 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline) – czytamy w raporcie.
Z zebranych danych wynika, że zdrożały wszystkie z dziesięciu analizowanych kategorii produktów. Największą dynamikę wzrostu cen w skali roku zanotowały produkty tłuszczowe (56%), dodatki (27%), produkty sypkie (23%) czy nabiał (19%). W styczniu najtańsze zakupy oferowały hipermarkety, a najdroższe kanał e-grocery.
- Początek 2023 roku nie przyniósł spadku cen. W ocenie ekspertów w najbliższym czasie nic się nie zmieni i ceny żywności nadal będą rosnąć, chociaż tempo ich wzrostu może być niższe. Według wstępnego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego styczniowy odczyt wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych wyniósł 17,2% - informuje ASM Sales Force Agency.
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 14 sieci objętych badaniem, ceny w styczniu br. były wyższe niż w grudniu ub. r. Spadki cen odnotowano jedynie w sklepach Dino (0,28%), oraz w kanale e-grocery (0,09%).
Średnia cena koszyka zakupowego w styczniu 2023 r. wyniosła 273,72 zł. To wzrost o 5,22 zł, czyli 1,95% w porównaniu do grudnia ub.r.
- Największe podwyżki odnotowano w sieci Biedronka (6,59%). W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Netto (17,87%), Biedronka (17,27%), Intermarche (17,19%) czy POLOmarket (17,02%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano kanale e-grocery, w którym średnia cena koszyka w styczniu 2023 r. była wyższa aż o 50,17 zł niż przed rokiem, tj. o 18,90% - podają autorzy raportu.
Jak dodają analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 211,36 zł (mniej o 2,34 zł niż w grudniu ub. r.), natomiast koszyk produktów najdroższych – 336,32 zł (więcej o 29,78 zł niż w grudniu ub. r.).
Która sieć sklepów jest najtańsza? Jak wypadają sklepy, które mamy w Kutnie?
Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w styczniu 2023 r. wyniosła 124,96 zł i jest ona o 32,12 zł wyższa niż w grudniu ub. r.
- Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w styczniu 2023 r. była wyższa o 11,72% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2023 r. droższy o 10,23% niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 14,70% z 238,64 zł w styczniu 2022 r. do 273,72 zł w styczniu 2023 r – dowiadujemy się ze strony ASM Sales Force Agency.
– Za nami pierwszy miesiąc 2023 roku, w którym – jak pokazują najnowsze dane – inflacja nadal będzie jednym z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Zarówno konsumenci, jak i szefowie w sieciach handlowych wielokrotnie staną przed trudnymi, cenowymi wyborami. Wskaźniki makroekonomiczne również nie napawają optymizmem. Według szybkiego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego produkt krajowy brutto (PKB) w IV kwartale 2022 zmniejszył się o 2,4% wobec III kwartału. Wiele wskazuje na to, że czeka nas silne spowolnienie gospodarcze, a inflacja nadal utrzyma się na wysokim poziomie. To nagromadzenie negatywnych informacji makroekonomicznych z pewnością wpłynie na nastroje konsumenckie. Klienci sieci handlowych mogą ograniczać lub odkładać w czasie część zakupów, na przykład urządzeń do wyposażenia kuchni lub salonu. W przypadku dóbr szybko zbywalnych spodziewamy się nasilenia trendu, w ramach którego konsumenci wybierają tańsze wersje znanych produktów, sięgają po marki własne lub ograniczają liczbę produktów w koszyku. Nic nie wskazuje na to, by w najbliższych miesiącach sytuacja miała się zmienić – komentuje wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.
Na pierwszym miejscu w rankingu najtańszych sieci jest Auchan. Z podanych informacji wynika, że w sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 233,15 zł. To o 0,87 zł, czyli o 0,37% więcej niż najtańszy koszyk w grudniu ub. r., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 21,00 zł (Lidl) i 28,43 zł (Kaufland).
Ranking średniej wartości koszyka zakupowego znajdziesz w galerii. Szczegóły raportu na stronie ASM Sales Force Agency.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.