Przyspieszenie może wydawać się dziwne
Przez większość swojej historii hybrydy gazowo-elektryczne miały wadę w postaci dziwnego przyspieszenia. Charakteryzowało się takimi cechami jak opóźniona lub wyciszona reakcja po naciśnięciu pedału gazu. Kierowcy zauważyli też pewne szarpnięcia, gdy silnik się włączał. Do tego dochodzi fakt, że najbardziej wydajne hybrydy nie miały znanego uczucia zmiany biegów, ponieważ nie używały konwencjonalnych skrzyń biegów. Zamiast tego mają rozdzielacz mocy, które ma podobne właściwości do automatu.
Na szczęście wiele z tego, co opisano powyżej, uległo poprawie. Chociażby Toyota udoskonaliła swój system hybrydowy, aby poprawić responsywność i płynność jazdy. Inne marki, które początkowo miały w tej kwestii problemy, zdołały zastosować w swoich hybrydach konwencjonalne skrzynie biegów ze stopniowym biegiem i inne strategie, które są znacznie bardziej naturalne i zapewniają optymalny przebieg.
Niecodzienne hamowanie
Wszystkie hybrydy wykorzystują hamowanie regeneracyjne, w którym silnik lub silniki napędowe pełnią rolę generatorów, które wychwytują bezwładność samochodu — podczas hamowania, jazdy na wybiegu lub zjazdu — i przechowują je w zestawie akumulatorów do ponownego użycia. Bez tej funkcji hybrydy nie byłyby tak wydajne, jak są, ale sprawia to, że hamowanie wydaje się niecodzienne.
Źródło: https://ofertytoyota.pl/
Jednakże hamowanie w hybrydach poprawiło się na przestrzeni lat. Wielu kierowców nawet nie zauważy różnicy podczas jazdy nową hybrydą w porównaniu z używaną. Co ciekawe niehybrydy kierują się w stronę technologii hamowania, która odzwierciedla to, co mają hybrydy. Tak więc również w hamowaniu różnice między pojazdami hybrydowymi i niehybrydowymi nadal się zawężają.
Może wydawać nieoczekiwane dźwięki
Dźwięk, z którego hybrydy są najbardziej znane, ale nie doceniane, jest buczący – ale znowu ten problem nie jest tak powszechny jak kiedyś. Powody są prawdopodobnie cztery:
- po pierwsze, zwykle zaczynasz od samego napędu elektrycznego, który jest cichy jak szept. Kiedy silnik się włączy, różnica będzie irytująca bez względu na okoliczności,
- po drugie, bezstopniowa natura niektórych przekładni (lub urządzeń rozdzielających moc) pozwala silnikowi gazowemu na wyższe obroty niż normalny samochód w tych samych warunkach, bez znanej ulgi w postaci zmiany biegu na wyższy i związanego z tym spadku obrotów. Zadaniem układu napędowego jest zapewnienie największej mocy w razie potrzeby i utrzymywanie silnika w najbardziej wydajnym zakresie obrotów — a nie po to, by brzmiał jak normalny samochód.
Podsumowanie
Hybrydy są nowym rozdaniem na rynku motoryzacyjnym, więc z góry można spodziewać się tego, że znacznie różnią się od swoich tradycyjnych odpowiedników. Nie świadczy to jednak o ich brakach, wręcz przeciwnie, na wielu polach mówimy tu o maszynie, która jest lepiej dostosowana do jazdy współczesnymi drogami.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.