Reklama

Reklama

Jak dbać o siebie w czasie depresji?

Opublikowano: wt, 2 lis 2021 07:01
Autor:

Jak dbać o siebie w czasie depresji? - Zdjęcie główne

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Lifestyle Życie z depresją może sprawić, że wszystko stanie się 100 razy trudniejsze. Im mocniej bagatelizujemy ten stan, tym bardziej ignorujemy swoje potrzeby i dbanie o siebie – na przykład spokojny sen, spożywanie pożywnych posiłków i poświęcanie czasu na relaks. Dbanie o siebie krok po kroku może mieć pozytywny wpływ na ogólne samopoczucie.

Reklama

„Guided imagery”

Chociaż kluczowy będzie kontakt ze specjalistą ds. zdrowia psychicznego, np. dzięki specjalnej aplikacji mobilnej, aby uzyskać poszczególne opcje leczenia i wsparcie, istotna jest też samoopieka.

Aplikacja Helping Hand

Depresja może być trudna do radzenia sobie z nią – zwłaszcza jeśli przytłaczają Cię mroczne, negatywne myśli. Możesz czuć się winny, bezwartościowy, beznadziejny i bezradny, aby zrobić cokolwiek ze swoim stanem umysłu.

Czy próbowałeś ignorować te myśli lub próbowałeś je odepchnąć bez większego sukcesu? To naturalne. Jednak zamiast je bagatelizować, istnieje możliwości ich przedefiniowania lub zastąpienia bardziej pozytywnymi.

Metoda zwana „Guided imagery” (nie istnieje niestety polski odpowiednik) może pomóc Ci stworzyć mentalne „szczęśliwe miejsce” z relaksującymi scenami i obrazami.

Rozważ wykonanie następujących kroków:

  • zamknij oczy i zwolnij oddech do stałego rytmu,

  • skieruj swoje myśli do miejsca, do którego chciałbyś się udać — miejsca, które odwiedziłeś wcześniej, takiego, które masz nadzieję odwiedzić, lub takiego, które tylko sobie wyobrażałeś,

  • zacznij dodawać do całego procesu szczegóły sensoryczne. Czy słyszysz ptaki, rwące rzeki, przypływ? Może czujesz zapach drzew i świeżej ziemi, albo ciepło słonecznego światła łagodzonego chłodną bryzą. Być może siedzisz przy ognisku, słuchając trzasku płomieni, mając w ustach smak gorącej czekolady,

  • otwórz się na obraz, „zatapiając się”, idąc ścieżką lub opierając się na krześle, aby się zrelaksować. Dodawaj nowe szczegóły podczas eksploracji,

  • oddychaj równomiernie. Wyobraź sobie, że każdy wdech wciąga do twojego ciała spokój i spokój, podczas gdy smutek i rozpacz towarzyszą każdemu wydechowi.

  • Dziennik

    Pomysł pisania w dzienniku może wydawać się spektakularnie nieprzydatny w przypadku depresji. Chcesz uciec od negatywnych myśli, nie pławić się w nich dalej.

    Specjaliści jednak twierdzą, że trik do prowadzenia dziennikarstwa na bazie depresji polega na skoncentrowaniu się na twoich sukcesach, dużych lub małych.

    Patrząc wstecz na rzeczy, które osiągnąłeś w ciągu tygodnia, możesz pokazać, że twoje życie ma sens, że wnosisz wkład w otaczający cię świat.

    Może zadzwoniłeś do przyjaciela w celu przeprowadzenia rozmowy lub zdecydowałeś się pójść do swojego biura, zamiast pracować w łóżku. Jak się czułeś po tych wyborach? Opisz je!

    Oczywiście możesz też wyrażać negatywne uczucia. Po prostu ogranicz przestrzeń i czas, jaki poświęcasz tym myślom.

    Podsumowanie

    Jak widać, istnieje wiele możliwości na to, aby zadbać o siebie w czasie depresji. Kluczowe jest niepoddawanie się i codzienne podejmowanie walki ze swoimi słabościami. Niezbędne we wszystkim może okazać się wsparcie najbliższych i psychoterapeuty.

    UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
    wróć na stronę główną

    ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

    e-mail
    hasło

    Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

    Komentarze (0)