Pasek zamiast łańcucha rowerowego – jak to działa?
Rowery wyposażone w pasek zamiast łańcucha rowerowego działają w zasadzie tak samo. Pasek napędowy do roweru jest wykonany z elastycznego, ale wytrzymałego materiału karbonowego. Nałożony jest na dwie zębatki – przy suporcie z pedałami i przy tylnym kole.
Pasek jest kompatybilny z przerzutkami umieszczonymi w piaście, dlatego można łatwo dopasować odpowiedni „bieg” do warunków jazdy. Niestety, nie ma możliwości stosowania standardowych przerzutek.
Do korzystania z takiego napędu konieczna jest jednak specjalna rama z zapięciem. Jej budowa musi pozwalać na przełożenie paska pod tylnym trójkątem. Wobec tego paska nie można zastosować jako zamiennika łańcucha w zwykłej ramie do roweru.
Rower na pasek – zalety i wady
Pasek w rowerze ma wiele zalet, lecz nie można zapominać też o tym, że ma on parę słabych stron.
Zalety rowerów z paskiem:
- pasek nie brudzi – nie wymaga stosowania smaru, który może brudzić ręce, nogawki spodni, nogi
- brak rdzewienia – do produkcji pasków stosuje się tworzywo, które nie koroduje
- cicha praca – bez hałasowania, skrzypienia charakterystycznego dla jazdy na rowerze z łańcuchem
- długa żywotność – w porównaniu z łańcuchami paski są w stanie wytrzymać nawet do 80 tysięcy przejechanych kilometrów
- nie rozciąga się – paski nie naciągają się jak łańcuchy, dlatego nie trzeba kontrolować ich zużycia
- bez wysokich kosztów serwisowych – paski zasadniczo nie wymagają serwisowania, dlatego jeździ się na nich, aż się zerwą
- niski ciężar – paski napędowe z dopasowanymi zębatkami są lżejsze niż napęd z łańcuchem
- samooczyszczanie się z zabrudzeń – pasek samoczynnie oczyszcza się z błota, śniegu i innych zanieczyszczeń
Wady rowerów z paskiem:
- wysoka cena – napęd z paskiem jest droższy niż ten z łańcuchem
- brak możliwości korzystania ze zwykłych przerzutek – konieczne jest zastosowanie przerzutek w piaście
- potrzebna specjalna rama – pasek napędowy można zamontować tylko wtedy, gdy rower ma dopasowaną do niego rozpinaną ramę
- utrudniony serwis – pasek jest nierozpinany, dlatego wymaga rozpięcia ramy, co może być kłopotliwe w przypadku zmiany dętki i innych prac serwisowych – trzeba wozić ze sobą specjalny klucz
Po więcej informacji dotyczących użytkowania rowerów z paskiem warto odwiedzić blog rowerowy zajmujący się tą tematyką, na przykład pieknyrower.pl. Na blogach można poczytać też o kwestiach technicznych i o wrażeniach z jazdy na rowerze z napędem paskowym.
Gdzie można kupić rower z paskiem?
Obecnie rowery z paskiem stają się coraz popularniejsze, ale nadal nie są dostępne powszechnie w każdym sklepie rowerowym. Rowery z paskiem można wyszukać za pośrednictwem strony pieknyrower.pl.
Rower z paskiem – ile kosztuje?
Ceny rowerów z paskiem napędowym są wyższe niż rowerów ze standardowym łańcuchem. Przykładowe ceny dostępne są na stronie pieknyrower.pl. Za nowy model z dobrymi częściami należy zapłacić najczęściej około 5 tysięcy złotych.
Warto też pamiętać o tym, że rowery te najczęściej są składane na zamówienie, dlatego czas oczekiwania może wynieść nawet około 3 miesięcy.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.