Rejestracja uchodźców z Ukrainy ruszyła 16 marca. Ma ona pozwolić na łatwiejszą i bardziej skoordynowaną pomoc obywatelom Ukrainy, którzy uciekli do Polski przed wojną. Zarejestrować mogą się osoby, które do Kraju Nad Wisłą przyjechały bezpośrednio z terenu Ukrainy. Numer PESEL pozwoli Ukraińcom w formalnościach związanych na przykład z pomocą medyczną, rejestracją dzieci w szkołach czy chociażby poszukiwaniu zatrudnienia.
Również od tego dnia bazę PESEL dla uciekających przed wojną otworzyła Gmina Kutno. W ciągu pierwszego tygodnia zarejestrowało się tam 81 osób. Jak wyjaśnia sekretarz gminy Jacek Saramonowicz, 26 z nich to osoby przebywające poza gminą Kutno, m.in. z Łodzi.
Jak uchodźcy mogą zarejestrować się w Gminie Kutno?
Należy udać się do urzędu gminy zlokalizowanego przy ul. Witosa 1 w Kutnie (pok. nr. 20), następnie pobrać i wypełnić wniosek o nadanie numeru PESEL w związku z konfliktem na Ukrainie (dla każdego członka rodziny przybyłego bezpośrednio z Ukrainy oddzielnie). W wypełnieniu wniosku pomagają wolontariusze.
W urzędzie uchodźca otrzymuje także voucher „Foto” na wykonanie bezpłatnych fotografii niezbędnych do złożenia ww. wniosku. Voucher jest do wykorzystania w jednym z zakładów fotograficznych w Kutnie.
Z fotografią, wypełnionym wnioskiem i dokumentem podróży należy wrócić do urzędu. Wtedy uchodźcy zostaje nadany PESEL i potwierdzony Profil Zaufany. Wymagana jest obecność osób powyżej 12 roku życia.
Wówczas uchodźca powinien załozyć konto w banku i udać się do ZUS w celu założenia konta ZUS - PUE.
Warto dodać, że w sekretariacie Urzędu Gminy Kutno przyjmowane są wnioski o świadczenie pieniężne przysługujące mieszkańcom Gminy Kutno z tytułu zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy. We wniosku niezbędne jest podanie nr PESEL obywatela Ukrainy zakwaterowanego na terenie Gminy Kutno. Wnioski można znaleźć w TYM MIEJSCU.
WAŻNE:
Potwierdzenia tożsamości organ dokonuje na podstawie dokumentu podróży, Karty Polaka lub innego dokumentu ze zdjęciem umożliwiającego ustalenie tożsamości (nawet nieważnego), w przypadku osób, które nie ukończyły 18 roku życia również dokumentu potwierdzającego urodzenie.
Kopię dokumentu na podstawie, którego organ dokonał ustalenia tożsamości dołącza się do wniosku o nadanie numeru PESEL. Z uwagi na konieczność nadania numerów PESEL wielu osobom w krótkim czasie, w celu przyspieszenia tej procedury, osoby mające taką możliwość, mogą przy składaniu wniosku wraz z oryginałem przedstawić kserokopię dokumentu tożsamości.
Osoby, którym już został nadany numer PESEL (bez fotografii i pobierania odcisków palców), a przybyły do Polski od 24.02.2022 r., aby mogły korzystać z rozwiązań pomocowych przewidzianych w ustawie o pomocy obywatelom Ukrainy będą musiały zgłosić się ponownie do dowolnego organu gminy w celu przedłożenia fotografii i pobrania odcisków palców.
Aby można było przy nadawaniu numeru PESEL założyć profil zaufany, którego posiadanie jest konieczne do uzyskania pomocy w formie zasiłków, osoba musi posiadać adres e-mail i numer telefonu polskiego operatora.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.