Kolej Dużych Prędkości przez Retkinię. Mieszkańcy podzieleni
Wojewoda łódzki wydał już decyzję o ustaleniu lokalizacji dla tunelu kolejowego na Retkini. Pierwsze prace budowlane mają ruszyć w 2023 roku - zapowiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Pierwsza linia KDP z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia powinna być gotowa w 2027 roku.
O sprawie pisze portal TuLodz.pl. Wybrany wariant przebiegu Kolei Dużych Prędkości z Łodzi do Wrocławia przez Sieradz oznaczony jest jako W51. Uznany został za najmniej inwazyjny i najlepiej oceniany w konsultacjach społecznych. Wylot z tunelu będzie jednak na Retkini. Dokładnie w rejonie pustej przestrzeni pomiędzy przejazdem przy Obywatelskiej a przejazdem „przy policji”. Przebiegać będzie pod budynkami na Karolewskiej i Bratysławskiej. Mieszkańcy Retkini komentują wybór wariantu. Część popiera inwestycję, ponieważ wierzy, że pomoże w usprawnieniu komunikacji regionalnej. Inni obawiają się, że ich domy się zawalą podczas drążenia tunelu.
- No może wreszcie ktoś się przejmie, bo od 8 lat piszę, że to pójdzie pod moim domem na Karolewie, to nikt się nie przejmuje! – pisze pani Beata.
Słychać też pozytywne głosy. Wiele dużych europejskich aglomeracji ma sieć szybkich kolei, które również przechodzą przez osiedla. Są to miejsca chętnie wybierane do życia właśnie ze względu na szybkie połączenia z różnymi częściami aglomeracji.
- Bardzo dobrze, że budują, nawet jeśli będzie nas to kosztować jeden blok. W co wątpię. Wszystko w tym mieście jest na nie. Tunel średnicowy nie, tunel SK nie, remonty nie. Dla dobra ogółu potrzebne są takie inwestycje. – twierdzi pan Bartosz.
Niektórzy mieszkańcy, idąc za przykładem wcześniejszych protestów z Konstantynowa Łódzkiego czy Brzezin postanowili działać. Na lokalnych grupach zachęcają do protestu przeciw temu wariantowi.
- W RDOŚ jest złożony wniosek o zgodę środowiskową. To ostatni etap. Zostało wam około 30 dni na złożenie protestu. Potem już nic nie da się zrobić – napisał Janusz na jednej z lokalnych grup.
CZYTAJ TAKŻE: Mieszkańcy łódzkich Mileszek protestują. Nie chcą szybkich pociągów pod oknami [zdjęcia I wideo]
Rzecznik CPK podkreśla: Wylot na Retkini bezkolizyjny
Tymczasem rzecznik CPK Konrad Majszczyk podkreśla, że wylot na Retkini będzie bezkolizyjny.
Trasa tunelu oczywiście nie koliduje z budynkami, ponieważ biegnie pod ziemią. W rejonie osiedla Retkinia przechodzimy pod ul. Bratysławską i Karolewską. Tunel jest wykonywany w technologii automatycznej tarczy TBM, które umożliwia bezpieczne i bezkolizyjne przejście pod istniejącą infrastrukturą, zabudową mieszkalną itd.
Dopiero tunele łączniki z linią kolejowa nr 14 powstaną w technologii wykopu otwartego i tzw. ścian szczelinowych. Wyjście z tunelu oraz realizacja włączenia w LK14 czyli istniejącą linię kolejową wymaga poszerzenia korytarza kolejowego, tak żeby zmieścić nowoprojektowaną linię dużych prędkości w kierunku Sieradza i Wrocławia, ale odbywa się to w zakresie wskazanym w raporcie środowiskowym - tłumaczy Konrad Majszczyk.
Tunel dalekobieżny w Łodzi to obecnie najbardziej zaawansowany projekt kolejowy w ramach CPK. Tunel jest elementem tzw. igreka, czyli trasy łączącej Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Trasa rozgałęzia się w Sieradzu, jak widać na ilustracji przygotowanej przez CPK poniżej. Na jakim etapie są prace?
Prace nad projektem budowlanym tunelu KDP trwały od listopada 2021 r. Obecnie jesteśmy na etapie uzyskiwania decyzji lokalizacyjnej dla tunelu i komory Łódź Fabryczna. Mamy już decyzje lokalizacyjną dla komory Retkinia. Tunel pod Łodzią o długości ponad 4 km będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości (KDP). Jego początek jest zaplanowany na stacji Łódź Fabryczna (tam, gdzie tunelu aglomeracyjnego i regionalnego PKP PLK), a wyjście na powierzchnię na południowy zachód od stacji Łódź Kaliska, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14 - dodaje Konrad Majszczyk.
Mieszkańcy Retkini nie czują się jednak przekonani. - Bezkolizyjność tunelu nie oznacza bowiem, że ten nie będzie biegł pod naszym blokami - podkreślają. Obawiają się również, że podczas budowy tunelu zmienią się wysokości wód gruntowych, co może skutkować osiadaniem budynków i pękaniem ścian. W ekstremalnej sytuacji mogłoby to doprowadzić do zawalenia się budynków.
Wykonawca zostanie zobowiązany w projekcie budowlanym i umowie do nienaruszenia położenia zwierciadła wód gruntowych i uniemożliwienia wpływu wody do wykopu, dzięki czemu zostaną zminimalizowane osiadania powierzchni gruntu. To pozytywnie wpłynie na ochronę budynków, innych obiektów i infrastruktury podziemnej, znajdujących się w strefie wpływu obiektu.
Tunel CPK w Łodzi ma mieć największą średnicę, spośród podziemnych konstrukcji realizowanych dotychczas metodą TBM w Polsce i jest najdłuższym tego typu obiektem tunelowym budowanym jednym odcinkiem. Jak postąpią mieszkańcy Retkini? Sprawę będziemy jeszcze monitorować.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.