Krośniewicka Kolej Wąskotorowa była kluczowym elementem sieci Kujawskich Kolei Wąskotorowych, które zaczęły powstawać na początku XX wieku z myślą o obsłudze cukrowni. Jej główną stacją są Krośniewice, znajdujące się pomiędzy ważnymi ciągami kolejowymi, które są obecnie połączone tą nieczynną linią wąskotorową. Jak zauważa kutnowska posłanka Paulina Matysiak, dla poprawy komunikacyjnej Krośniewic należałoby przywrócić ją do ruchu jako środek codziennego transportu, a nie tylko atrakcję turystyczną.
- Dostęp do kolei dla mieszkańców Krośniewic możliwy jest ze stacji Ostrowy na linii kolejowej nr 18 w odległości 14 km od Kutna albo ze stacji Krzewie na linii kolejowej nr 3, skąd do Kutna jest zaledwie 13 km. Ofertę w dostępie do Kutna uzupełniają również autobusy, jednak zdecydowana większość obsługiwana jest ciasnymi busami, a jedynie dziewięć kursów dziennie stanowią autobusy PKS. Dlatego znaczna część mieszkańców musi korzystać z transportu indywidualnego, co jest kosztowne z punktu widzenia domowego budżetu, nie bez znaczenia są także koszty środowiskowe czy zdrowotne z tym związane - pisze w interpelacji do ministra infrastrultury posłanka Paulina Matysiak.
W województwie łódzkim pomysł wykorzystania kolei wąskotorowej jako regularnego środka komunikacji zyskuje na popularności. Przykładem są Rogowska oraz Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa. ŁKA już współpracuje z tą pierwszą w zakresie wspólnego biletu na przejazdy.
Według posłanki podobnie można by wykorzystać krośniewicką kolej. Posiada ona bardzo duży potencjał transportowy w całym swoim obszarze oddziaływania – od Ostrów przez Krośniewice i Łęczycę aż do Ozorkowa oraz z Krośniewic do Boniewa, gdzie znajduje się stacja styczna z nieczynną obecnie linią łączącą Izbicę Kujawską z miastem Lubraniec.
- Koleje wąskotorowe za granicą stanowią środek transportu publicznego codziennego użytku. Uruchomienie tych połączeń w nowej rzeczywistości i w nowej formule kolei dojazdowej – tak jak ma to miejsce np. w Szwajcarii czy na Sycylii oraz jak planuje się to w Rogowie i Piasecznie – skomunikowałoby znakomicie szereg małych wsi i miejscowości nie tylko z siedzibą gminy Krośniewice, ale także z nowymi kierunkami, które przed likwidacją dawniej funkcjonowały - dodaje P. Matysiak.
W swojej interpelacji Matysiak pyta o plany Ministerstwa Infrastruktury w zakresie rewitalizacji kolei wąskotorowych, wsparcia dla właścicieli i zarządców oraz modernizacji stacji. Wspomina również o przepisach związanych z budową i utrzymaniem szlaków kolei wąskotorowej oraz o podniesieniu dopuszczalnych prędkości i zastosowaniu nowoczesnego taboru.
Info: Biuro poselskie P. Matysiak/własne
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.