Do tej pory kierowca ukarany w jednym kraju Unii Europejskiej mógł wciąż prowadzić pojazdy w innym państwie członkowskim – nawet po poważnych wykroczeniach. Komisja Europejska chce zlikwidować ten niebezpieczny wyjątek, wprowadzając nowe zasady: „każdy zakaz prowadzenia pojazdów wydany w jednym kraju UE będzie obowiązywał w całej Wspólnocie”. Dzięki temu nie będzie możliwe unikanie odpowiedzialności przez przemieszczanie się pomiędzy granicami.
„Vision Zero” i dramatyczne dane
W 2024 roku na drogach państw członkowskich zginęło blisko 20 tysięcy osób. Komisja Europejska zamierza odpowiedzieć na te statystyki zdecydowaną reformą, która wpisuje się w założenia inicjatywy „Vision Zero”. Jej celem jest „całkowite wyeliminowanie ofiar śmiertelnych do 2050 roku”. Jest to projekt o dalekosiężnych skutkach, zakładający nie tylko nowe regulacje, ale też zmianę świadomości społecznej i zachowań kierowców.
Nowe przepisy będą szczególnie surowe wobec najmłodszych uczestników ruchu. Wprowadza się system programów jazdy z opiekunem dla 17-latków oraz dwuletnie okresy próbne, podczas których nawet drobne naruszenia przepisów będą skutkowały surowszymi sankcjami. Jak zaznaczono: „wprowadzone zostaną programy jazdy z opiekunem dla 17-latków oraz obowiązkowe dwuletnie okresy próby z surowszymi karami za wykroczenia”.
Cyfryzacja prawa jazdy – jeden dokument dla wszystkich
W ramach reformy wprowadzony zostanie ujednolicony elektroniczny dokument prawa jazdy, który będzie funkcjonował na terenie całej UE. Zmiana ta ma poprawić zarówno efektywność kontroli drogowych, jak i wygodę kierowców. „Dokument ten będzie honorowany w całej Unii Europejskiej”. Polska już zna podobne rozwiązanie dzięki aplikacji mObywatel, jednak teraz jego odpowiednik obejmie wszystkie państwa członkowskie.
Obowiązujące obecnie egzaminy zostaną zaktualizowane. Zgodnie z planem większy nacisk położony zostanie na bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i użytkowników tzw. mikromobilności, jak hulajnogi elektryczne. Taki ruch ma odzwierciedlać rzeczywistość w aglomeracjach, gdzie to właśnie ci uczestnicy ruchu są najbardziej narażeni na wypadki.
Samoocena zdrowotna obowiązkowa dla kierowców
Reforma obejmuje również obowiązek przeprowadzania samooceny zdrowotnej przez każdego kierowcę ubiegającego się o nowe prawo jazdy bądź jego przedłużenie. Dzięki temu kierujący sami będą zobowiązani do refleksji nad swoją kondycją, co ma zapobiegać dopuszczaniu do ruchu osób niezdolnych do bezpiecznej jazdy.
Zmieniają się także limity wagowe w kontekście rosnącej liczby pojazdów elektrycznych. Zgodnie z nowym prawem kierowcy z kategorią B będą mogli prowadzić elektryczne samochody ważące do 4,25 tony, pod warunkiem odbycia specjalnego przeszkolenia. Ma to związek z „promowaniem elektromobilności i bardziej zrównoważonego transportu”.
Cztery lata na wdrożenie zmian
Po formalnym przyjęciu nowych przepisów, każde państwo członkowskie będzie miało cztery lata na pełną ich implementację. Taki czas ma pozwolić na dostosowanie się nie tylko urzędom i służbom, ale i samym obywatelom. Zmiany mają charakter kompleksowy – od administracyjnych, po społeczne i kulturowe.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.