Parkometry obok popularnych sklepów
Parkometry obok sklepu Kaufland w Kutnie pojawiły się w 2020 roku. Sieć od razu informowała, że jej celem nie jest „uderzenie po kieszeni” swoich klientów, lecz zapewnienie rotacji zaparkowanych aut i uniknięcia sytuacji w której miejsca postojowe przez wiele godzin blokuje pojazd kogoś, kto nie jest klientem sklepu.
- Instalacja parkometrów przy sklepach jest odpowiedzią na pojawiający się problem zajmowania miejsc parkingowych przez osoby nie będące klientami sklepów Kaufland, co utrudnia postój osobom zmotoryzowanym robiącym zakupy w placówkach sieci – cytował przedstawicieli Kaufland portal wiadomoscihandlowe.pl w 2020 roku.
czytaj także: Znacie go z telewizji i internetu. Odwiedził Kutno i spotkał się z młodzieżą [ZDJĘCIA]
Początkowo takie rozwiązanie budziło wątpliwości wśród mieszkańców Kutna, ale wydaje się, że dzisiaj większość robiących zakupy w tym sklepie traktuje pobranie biletu jako rutynę.
- To działa już chyba kilka lat. Początkowo faktycznie bywało, że przypominałem sobie o bilecie idąc po wózek, albo wchodząc już do sklepu, ale często robię tu zakupy. Szybko się przyzwyczaiłem, że najpierw muszę iść do parkometru. No ale jestem w stanie wyobrazić sobie sytuację, że ktoś nie jest stąd i nie zwróci uwagi na te znaki, albo na same parkometry - mówił nam wczoraj jeden z mieszkańców, którego spotkaliśmy na parkingu marketu.
Zdarzają się jednak sytuacje w których ktoś mający sporo na głowie po prostu zapomni o pobraniu z parkometru biletu upoważniającego do bezpłatnego, dwugodzinnego postoju. Widać to chociażby na facebookowej grupie Kutno, gdzie raz na jakiś czas pojawiają się takie wpisy, jak poniższe:
- Czy byłby tutaj ktoś pomocny i posiada bilecik z parkingu przy Kaufland w Kutnie z około godziny 12.40?
- Czy ktoś posiada bilet parkingowy (Kaufland) z dzisiejszego dnia tj. 27.05.23 pomiędzy godz. 12:00-13:00?
Co ciekawe jak pod jednym z takich wpisów zauważała jedna z internautek w takich sytuacjach możemy dość łatwo uniknąć płacenia kary.
- Jeżeli chcesz uniknąć zapłaty mandatu to trzeba wysłać na reklamacje skan paragonu z tej godziny w ciągu chyba pięciu dni. Ja tak miałam i mandat mi anulowano – napisała kobieta.
Sprawdziliśmy to w rozmowie z jednym z pracowników sklepu Kaufland w Kutnie. Powiedział nam, że faktycznie tak jest i posiadając paragon możemy ubiegać się o anulowanie kary.
Jak to zrobić? Musimy w tej sprawie drogą elektroniczną skontaktować się z zarządcą parkingu, firmą Apcoa Parking.
- Reklamacja powinna zawierać następujące informacje: numer wezwania, numer rejestracyjny pojazdu, imię i nazwisko, adres zamieszkania lub adres e-mail, załączniki, oraz krótki opis powodu składania reklamacji – czytamy na stronie internetowej firmy.
Z tego samego źródła wynika, że mamy na to 14 dni. Jako załącznik powinniśmy wysłać zdjęcie paragonu. Pracownik Kauflandu powiedział nam, że w takich sytuacjach nie ma problemu z pozytywnym dla nas rozpatrzeniem naszej reklamacji.
UOKiK przygląda się takim parkingom
Co ciekawe parkingi takie jak ten w Kutnie znalazły się pod lupą urzędników z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Portal bezprawnik.pl informuje, że zgłaszają się tam klienci uważający, że zostali niesłusznie ukarani.
Należy jednak podkreślić, że to źródło nie precyzuje, czy przez UOKiK sprawdzane są konkretnie parkingi obok Kauflandów. Podano tylko, że problemy dotyczą "również innych sieci", niż dwie konkretnie wymionione z nazwy, chociaż warto dodać, że w ubiegłym roku firma Apcoa Parking (zarządzająca parkingiem obok sklepu Kaufland w Kutnie) również znalazła się pod lupą UOKiK.
- W ciągu kilku lat liczba skarg dotyczących niejasnych zasad i problemów z reklamacją według nich bezzasadnie nałożonych kar wzrosła ze 128 w 2020 roku do 377 w 2023. Problemy dotyczą nie tylko Lidla i Biedronki, ale również innych sieci handlowych, oraz firm zarządzających parkingami – czytamy na bezprawnik.pl.
Klienci mają zgłaszać nie tylko to, że zostali ukarani za brak biletu parkingowego, ale również przypadki w których opłaty były nakładanie mimo posiadanego biletu. Miało dochodzić do sytuacji w których zdaniem kontrolera bilet był umieszczony w mało widocznym miejscu.
- W związku z tym konieczne jest wprowadzenie bardziej jednoznacznych wytycznych dotyczących sposobu eksponowania biletów. Dodatkowo, warto zastanowić się nad wprowadzeniem systemu, który pozwoli na elektroniczną weryfikację ważności biletów. Taki system pozwoliłby zminimalizować ryzyko błędów ludzkich podczas kontroli – zauważa wspomniany portal.
Należy pamiętać, że za każdym razem gdy uważamy, że zostaliśmy niesłusznie ukarani, możemy złożyć reklamację, co jak opisaliśmy powyżej nie jest procesem skomplikowanym.
Jeżeli te kroki okażą się niewystarczające do naszej dyspozycji są rzecznicy praw konsumentów.
- Właściciel (zarządca) parkingu ma prawo ustalić niemal dowolne zasady korzystania z obiektu. Jednak musi zapewnić jasną informację o tych zasadach i udostępnić użytkownikom czytelną ścieżkę reklamacyjną. Wszystkie zasady korzystania z postoju powinny zostać uwidocznione dla kierowców już przy wejściu na parkingu. Tylko takie podejście zminimalizuje ryzyko nieporozumień. Co więcej, szybki i maksymalnie prosty proces składania reklamacji dodatkowo zwiększy zaufanie klientów do firmy zarządzającej parkingiem oraz sieci handlowej, której ten parking dotyczy – podkreśla bezprawnik.pl.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.