reklama
reklama

Problemy z wiaduktem na Józefowie: będzie przełom? "Spółka deklaruje gotowość do rozmowy"

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: archiwum KCI

Problemy z wiaduktem na Józefowie: będzie przełom? "Spółka deklaruje gotowość do rozmowy" - Zdjęcie główne

Przejazd pod wiaduktem na Józefowie został otwarty tymczasowo. Droga wciąż nie doczekała się remontu | foto archiwum KCI

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WydarzeniaMijają kolejne miesiące, a finału przebudowy w obrębie wiaduktu na Józefowie nie widać. Miasto i PKP PLK nie mogą dojść do porozumienia w sprawie remontu jezdni w pasie kolejowym. Zdaniem władz naszego miasta, koszty tych prac miała pokryć spółka, tymczasem PLK odbija piłeczkę. Sprawa trafiła pod lupę ministerstwa infrastruktury. Resort przybliża przebieg sporu między obiema stronami i sugeruje, jakie działania mogą zostać podjęte.
reklama

Przypomnijmy, że remont wiaduktu na Józefowie ruszył 21 czerwca 2021 r., przejazd otwarto ponownie 15 kwietnia b.r. Jest to jednak rozwiązanie tymczasowe, do momentu wyłonienia wykonawcy finalnych prac drogowych pod wiaduktem. I tutaj pojawia sie problem, ponieważ Miasto i PKP PLK od dłuższego czasu toczą spór o to, kto powinien to zadanie finansować.

- W 2019 roku podpisano porozumienie, które określało „co kto ma zrobić”. Modernizacja linii kolejowej oczywiście dotyczyła PKP PLK, z kolei my mieliśmy przeprowadzić modernizację części drogowej w częściach poza pasem kolejowym. Zgodziliśmy się na odstępstwo jeśli chodzi o wysokość tego wiaduktu, na to, żeby skrajnia była niższa – mówił w listopadzie ubiegłego roku prezydent Zbigniew Burzyński.

reklama

Miasto zgodziło się na niższy wiadukt by ułatwić m.in. dopięcie wszystkich szczegółów konstrukcyjnych budowli. Zbigniew Burzyński wyliczał, że Kutno w ramach przebudowy wiaduktu miało odpowiadać za oświetlenie, odwodnienie i przebudowę części drogowej poza pasem kolejowym. Miasto nawet nie mogłoby inwestować w jakiekolwiek prace w tym pasie. Prezydent mówił, że otrzymanie samego pozwolenia na budowę byłoby niemożliwe.

Okazało się, że PKP nie przewidziało w swoich zadaniach modernizacji swojej części drogi, a to inwestycja bardzo kosztowna. Spółka szacuje, że jej wartość to około 20 mln zł.

W sprawie wiaduktowego patu interweniował w ministerstwie infrastruktury poseł Dariusz Joński. Jak do sprawy odnosi się resort? 

reklama

W odpowiedzi na interpelację czytamy, że "Przebudowa wiaduktu kolejowego w Kutnie u zbiegu ulic Warszawskie Przedmieście/Józefów została zrealizowana i zakończona przez PKP Polskie Linie kolejowe S.A. Zatwierdzony projekt nie obejmował przebudowy układu drogowego. Zgodnie z pierwotnym harmonogramem prace miały zostać zakończone w 2019 r., jednak na etapie realizacji inwestycji niezbędna okazała się przebudowa konstrukcji wiaduktu."

Ministerswo stwierdza, że prace, za które odpowiedzialna była PKP PLK S.A. nie obejmowały układu drogowego i zakończyły się zgodnie z zaktualizowanym harmonogramem dla tej inwestycji w dniu 15 grudnia 2021 r.

- W dniu 22 grudnia 2021 r. miało miejsce spotkanie Prezydenta Miasta Kutno z Prezesem Zarządu PKP PLK S.A., podczas którego omówione zostały warunki porozumienia, dotyczącego zasad współpracy przy realizacji infrastruktury drogowej w ciągu ulic Warszawskie Przedmieście/Józefów. W konkluzji spotkania ustalono, że inwestycja zostanie sfinansowania przez Miasto Kutno przy udziale Spółki, przy czym udział Spółki nie przekroczy kwoty 3,5 mln zł netto - wyjaśnia sekretarz stanu, Andrzej Bittel.

reklama

Jak wynika z odpowiedzi ministerstwa, 29 kwietnia 2022 r. do Urzędu Miasta Kutno zostały przekazane dwa egzemplarze podpisanego przez pełnomocników Spółki porozumienia. Dnia 27 lipca 2022 r. Miasto Kutno odmówiło podpisania porozumienia, wskazując na konieczność wprowadzenia zmian w zakresie finansowania. Zgodnie z otrzymanym od PKP PLK S.A. stanowiskiem, zmiany proponowane przez Miasto Kutno są w ocenie Spółki niezgodne z ustaleniami ze spotkania z dnia 22 grudnia 2021 r.

- Zgodnie z treścią porozumienia PKP PLK S.A. zobowiązała się do współfinansowania infrastruktury drogowej w zakresie wanny szczelnej pod wiaduktem kolejowym oraz na dojazdach na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów przez Miasto Kutno do maksymalnej kwoty 3,5 mln zł netto w latach 2022 – 2024. Ponadto z informacji przekazanych przez PKP PLK S.A. wynika, że Spółka wyraża zgodę na zastosowanie przez Miasto Kutno tymczasowej nawierzchni pod wiaduktem oraz podtrzymuje gotowość wspófinansowania prac docelowych do kwoty 3,5 mln zł netto w latach 2022 – 2024. Niemniej Spółka deklaruje gotowość do rozmowy o ewentualnej możliwości zmian w zakresie finansowania, niezbędne jest jednak określenie przez Miasto terminu realizacji inwestycji - zawiadamia Andrzej Bittel. 

reklama

Ministerstwo wyjaśnia, że przebudowa układu drogowego, o której mowa w interpelacji jest inwestycją niezależną od realizowanego przez PKP PLK S.A. projektu przebudowy linii E20 w obszarze LCS Kutno i Spółka nie posiada harmonogramu ww. inwestycji drogowej.

Andrzej Bittel zauważa, że wskazane w interpelacji ulice nie są drogami krajowymi, ani drogami wojewódzkimi, a co za tym idzie ministerstwo infrastruktury nie posiada informacji o zamierzeniach inwestycyjnych i planowanym harmonogramie przebudowy układu drogowego będącego przedmiotem interpelacji. Jednocześnie zachęca Miasto Kutno do skorzystania ze wsparcia Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD). 

Czy Miasto i PKP PLK dojda do porozumienia? Kiedy remont przejazdu dojdzie do skutku? Temat będziemy monitorować. 

 

 

 

 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama