Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta?

Opublikowano:
Autor:

Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta? - Zdjęcie główne

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Lifestyle Przed nami intensywny rozwój rynku pracy. Przedsiębiorcy, którzy przez okres pandemii przeżywali dużo gorszy gospodarczo czas, teraz starać się będą nawiązywać intratne współprace. Zdarza się, że różne firmy rywalizują ze sobą o tę samą grupę docelową. Współpraca z firmą tej samej branży staje się ryzykowna. Konkurencyjność sprawia, że pod znakiem zapytania staje nie tylko efektywność współpracy, ale i wzajemna lojalność. Firmy niejednokrotnie nie ufają sobie nawzajem, dlatego sięgają po narzędzia, które pomagają zminimalizować ryzyko nietrafionego doboru kontrahentów. Mówiąc wprost, decydują się sprawdzić wiarygodność potencjalnego partnera biznesowego.

Jaki jest cel sprawdzania wiarygodności firmy?

Gdyby przedsiębiorstwo pozwoliło sobie na błędny dobór kontrahenta, wiązałoby się to z ogromnym ryzykiem. Źle ulokowane inwestycje skończyłyby się stratami finansowymi, a nieuczciwa konkurencja mogłaby doprowadzić do ujawnienia tajnych spraw firmowych. Ponadto, podjęcie działań z marką, której legalność działania nazwać by można kontrowersyjną, naraziłoby reputację firmy na szwank. Dobrą renomę łatwo jest utracić, dużo trudniej odzyskać utracone zaufanie. Dobry wywiad gospodarczy leży zatem w interesie przedsiębiorstwa, dla którego nie bez znaczenia jest stabilna sytuacja finansowa, legalność podejmowanych przedsięwzięć oraz niebudzące zastrzeżeń, dobre imię firmy.

Czym jest wywiad gospodarczy?

Można tym mianem określić cały proces doprowadzający do zdobycia przez firmę wszelkich informacji na temat innej firmy, z którą zamierza podjąć współpracę. Dzięki zebranym w wywiadzie danym i ich drobiazgowej analizie, otrzymuje się obraz danej firmy w jak najpełniejszym jego spectrum. Na tej podstawie zlecający wywiad może podjąć decyzję o współpracy z prześwietlaną marką - czy warto ją rozpocząć lub kontynuować. Ocenia się bezpieczeństwo podjęcia kooperacji z partnerem biznesowym pod interesującym zlecającego względem. Metody zdobywania informacji nigdy nie powinny być nielegalne. Profesjonalne biuro detektywistyczne sposób swojej pracy opiera technikach działania zgodnych z prawem, a proces sprawdzania kontrahenta zgodny jest z etyką biznesową. 

Jak długo trwa proces wywiadowczy?

To zależy. Wywiad może trwać kilka godzin - w przypadku badania jednoosobowej firmy, a może trwać nieprzerwanie miesiącami, jeśli chodzi o dużą korporację, a zlecający życzy sobie ciągłe jej monitorowanie. Długość procesu zależy także od tego, na jakich danych zależy zlecającemu i jak bardzo są one zaawansowane. Niezależnie od czasu trwania, finalnie zleceniodawca otrzymać powinien raport z opisem przeprowadzonych działań i wynikami śledztwa. Posłużyć może on jako dokument, który ukierunkowuje dalsze działania zleceniodawcy względem badanego przedsiębiorstwa - zdarzają się przypadki, kiedy wyniki raportu służą jako dowód w procesie sądowym przeciwko nieuczciwemu przedsiębiorcy. 

Komu zleca się sprawdzenie kontrahenta?

Przedsiębiorstwo, któremu zależy na najwyższej jakości wywiadzie gospodarczym, powinno skierować swoje kroki ku biurom detektywistycznym, które posiadają już doświadczenie w zbieraniu informacji o firmach. Warto wybierać agencje wywiadowcze, mogące pochwalić się pracownikami posiadającymi sporą wiedzę biznesową. W realizacji zlecenia wywiadu uczestniczą często prawnicy biegle znający prawo pracy czy kodeks spółek handlowych, a także eksperci z zakresu socjologii przedsiębiorstw. Nierzadko w biurze detektywistycznym zatrudnieni są też byli policjanci i pracownicy służb specjalnych, pracownikami mogą być też dziennikarze śledczy. Warto skrupulatnie rozstrzygnąć wybór konkretnego biura wywiadowczego z naciskiem na wysoką jakość świadczonych usług. Jakość zdobytych informacji bowiem, a w rezultacie podjęte na ich gruncie decyzje zleceniodawcy, mogą mieć niebagatelny wpływ na kondycję jego własnej firmy. A co w przypadku firm międzynarodowych? Czy chcąc sprawdzić kontrahenta z zagranicy, konieczna jest współpraca z zagranicznym biurem śledczym? Absolutnie nie. Wywiad gospodarczy dotyczący firmy międzynarodowej może prowadzić z identycznym skutkiem zarówno biuro detektywistyczne z Nowego Jorku jak i agencja detektywistyczna w Poznaniu.

Z całą pewnością sprawdzenie wiarygodności kontrahenta może mieć wpływ na szeroko rozumianą kondycję firmy. Współpraca ze sprawdzonym, dobry kontrahent może przynieść wymierne efekty i przyczynić się do biznesowego sukcesu. Z kolej w porę dostrzeżony problem jest w stanie uchronić przed finansowymi i PR-owymi stratami

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy