Aby zadbać o bezpieczeństwo kierowców, czas ich pracy uregulowano prawnie. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w następujących aktach prawnych:
- w Rozporządzeniu (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego;
- w Ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców.
Czas pracy kierowcy – definicja
Czas pracy kierowcy to okres od rozpoczęcia do zakończenia wykonywania obowiązków, który obejmuje wszystkie czynności związane z pracą na tym stanowisku. Poza podstawowym zadaniem, czyli prowadzeniem pojazdu, są to: załadowywanie i rozładowywanie towaru, czynności spedycyjne, obsługa przyczep i pojazdów, utrzymanie pojazdu w czystości oraz dopełnianie wszystkich niezbędnych formalności administracyjnych. Należy zatem pamiętać, że jeśli kierowca zajmuje się innymi obowiązkami niż prowadzenie pojazdu (np. załadunkiem towaru), to zostanie to wliczone do czasu jego pracy.Tygodniowy czas pracy kierowcy
Maksymalny tygodniowy czas pracy kierowcy wynosi 56 godzin, zaś w ciągu dwóch tygodni uregulowano go na poziomie 90 godzin. Jeśli kierowca pracuje 4,5 godziny, musi zrobić sobie trwającą minimum 45 minut przerwę (która może być podzielona na 15 i 30 minut). Poza tym każdy kierowca jest także zobowiązany do odbioru odpoczynków tygodniowych (co najmniej 45 godzin) nie rzadziej niż co 6 cyklów 24-godzinnych. W przypadku dwóch kolejnych tygodni odpoczynku drugi z nich może zostać skrócony do minimum 24 godzin. Taki krótki odpoczynek musi jednak zostać nadrobiony przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu (więcej www.ocrk.pl).Rozliczanie czasu pracy kierowcy
„Czas pracy kierowcy – jak go poprawnie rozliczać?” – to kolejne pytanie, na które odpowiedzi poszukują kierowcy i właściciele firm transportowych. Ewidencja czasu pracy kierowcy także została uregulowana w Ustawie z 2004 r. o czasie pracy kierowców. Prowadzi się ją na podstawie wydruków z kart kierowcy i tachografu (tzw. wykresówek) lub pobranych z nich plików (jeżeli kabina wyposażona jest w tachograf cyfrowy). Warto wiedzieć, że obowiązek rozliczania czasu pracy dotyczy nawet tych kierowców, których pojazdy nie są wyposażone w tachografy (o DMC mniejszej niż 3,5 tony). Prawidłowo przygotowana ewidencja czasu pracy powinna zawierać dane o liczbie przepracowanych godzin, w tym o pracy w niedziele i święta, nadliczbowej, nocnej oraz przypadającej w dni ustawowo wolne. Nie powinno w niej również zabraknąć informacji o nieobecnościach i pełnionych dyżurach.Dokładne przestrzeganie regulacji dotyczących wymiaru tygodniowego czasu pracy kierowcy nie powinno być tylko uciążliwym obowiązkiem. Przerwy należy odbierać przede wszystkim z myślą o bezpieczeństwie własnym oraz innych uczestników ruchu drogowego.