reklama
reklama

W Kutnie i okolicach: Pokazujemy wam zwykły most? Nie! Odwiedzali go inżynierowie z wielu krajów [ZDJĘCIA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

W Kutnie i okolicach: Pokazujemy wam zwykły most? Nie! Odwiedzali go inżynierowie z wielu krajów [ZDJĘCIA] - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
28
zdjęć

reklama
Udostępnij na:
Facebook
WydarzeniaPrzywykliście już, że cyklicznie staramy się pokazywać Wam ciekawe miejsca z Kutna i regionu. Co zatem robi tutaj most? W dodatku niezbyt imponujących rozmiarów? Otóż to nie jest jakaś tam sobie przeprawa nad rzeką. Sposób, w jaki ten most został wykonany, był innowacyjny i na tyle ciekawy, że konstrukcja stała się obiektem zainteresowania wielu fachowców.
reklama

Historia mostu w Maurzycach

Tym razem odwiedzamy most w Maurzycach w powiecie łowickim. Jego wyjątkowość polega na tym, że to pierwszy spawany most drogowy na świecie. Most łączący brzegi rzeki Słudwi powstał w latach 1928-1929 według projektu inż. Stefana Bryły - wówczas wykładowcy zasad budowy mostów na Politechnice Lwowskiej.

Dzięki spawaniu można było odejść od nitowania poszczególnych elementów konstrukcyjnych. Zaoszczędzono stal, a ciężar konstrukcji wynosi 55 ton. Gdyby most wykonano „po staremu” ważyłby około 70 ton.

reklama

Dziś most nie jest użytkowany, ale można go odwiedzać cały rok. Tuż obok jest duży parking, więc na pewno nie będziecie mieli problemu z zaparkowaniem auta. Do Maurzyc z Kutna jest około 35 kilometrów, czyli most może stać się celem wycieczki rowerowej. Przy okazji warto odwiedzić pobliski skansen, o którym niedawno pisaliśmy w artykule „Wyjątkowe miejsce niedaleko Kutna otwarte. Jakie atrakcje tam na was czekają?”.

- Wykonawcą mostu była firma „K. Rudzki i S-ka” z Mińska Mazowieckiego. Przeważająca część prac przy budowie mostu wykonana została w warsztatach firmy - jedynie prace montażowe, w tym spawalnicze oraz prace wykończeniowe wykonano w miejscu jego wbudowania. Most został oddany do użytku w 12 sierpnia 1929 r – opisuje Jolanta Welc Jędrzejewska z Narodowego Instytutu Dziedzictwa cytowana przez portal zabytek.pl.

reklama

Obok mostu znajduje się tablica informacyjna. Dowiadujemy się z niej, że most liczy 27 metrów długości i niecałe 7 szerokości.

Remont mostu w Maurzycach, nagroda dla GDDKiA

Co ciekawe most był na tyle innowacyjny, że odwiedzali go inżynierowie z różnych państw Europy, a samą konstrukcją interesowały się światowe firmy. Sporo więcej o tej konstrukcji i jej projektancie dowiesz się z informacji zawartych w galerii zdjęć.

W 1976 r. firma „Mostostal” z Warszawy, w związku z budową nowego mostu, dokonała równoległego przesunięcia mostu historycznego z ciągu drogi krajowej nr 2 Warszawa - Poznań w jej pobliże, na drogę boczną. 

reklama

- W 1987 r. w ramach prac remontowych uzupełniono ubytki w konstrukcji betonowej, a po 1998 r. wykonano prace antykorozyjne i malarskie. W latach 2008-2009 łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad przeprowadził generalny remont mostu - jego elementy zostały wypiaskowane i pomalowane na jasnoszary kolor, jezdnię wyłożono granitową kostką, wybudowano nowe chodniki. Za wykonanie tych prac przy zabytku łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w 2010 r. otrzymał nagrodę Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków – przypomina Jolanta Welc Jędrzejewska.

reklama

Poniżej nasze relacje z innych ciekawych miejsc z Kutna i okolic:

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama